Teejuht sügis 2025

Helen-Liis Ridbeck, Transpordiameti projektijuht

EUROOPA LIIDU EMS-I KOMBINATSIOONID VÕIMALIKEST AUTORONGIDEST

Juunis andis Vabariigi Valitsuse liikluskomisjon loa EMS-i teemaga edasi tegeleda. Transpordiamet ja Kliimaministeerium on üle vaadanud uuringu ettepanekud ning arutanud vajalikke seadusemuudatusi. Praegu on Kliimaministeeriumis töös vastav eelnõu, mis looks õigusliku aluse suuremate veokite teedele lubamiseks. Transpordiamet valmistab samal ajal ette muudatusi erilubade tingimustes. Täiendava ohutusmeetmena plaanitakse kehtestada nõue, et 25,25 meetri pikkused ja kuni 60-tonnised autorongid peavad kandma spetsiaalset pika veose märgistust. See aitab teistel liiklejatel paremini arvestada sellega, et mööda- sõidud võtavad rohkem aega. Suurem autorong tähendab vähem sõite Autoettevõtjad on massi ja pikkuse piirangu kergitamist aastaid taotlenud. Nüüd on see lõpuks jõudnud käegakatsutavasse kaugu- sesse. Võimalik, et ka selle tõttu, et Euroopa Liit soodustab piiran- gute tõstmist ja õhutab liikmesriike nende kehtestamisel mõõdukalt tagant. Ühest küljest on see mõistagi kantud majanduslikust efek- tiivsusest – korraga rohkem kaupa vedades tuleb teha vähem sõite, teisalt just samal põhjusel on asjal ka maanteetranspordi süsiniku- heitme vähendamise eesmärk. Eesti Autoettevõtete Liidu tegevjuht Kersten Kattai märgib, et nii autovedajate ootus kui ka riigipoolne lubadus liiguvad praegu selles suunas, et tõstetakse nii seniseid pikkuse kui ka täismassi piiran- guid. Detailidesse laskumata lisanduks EMS-i tulekuga praegustele tavapärase poolhaagisega veokitele 8,75 meetrit ning metsa- veokitele kaks meetrit pikkust ja mõlemal juhul nõue kaheksale teljele, mis metsaveokitel peavad olema paarisratastega. „Nõupida- mistel ja jutuajamiste käigus on ametnikud ja poliitikud kinnitanud, et uued regulatsioonid tulevad. Samas ega ma mingit kirjalikku tõendust sellele ei ole näinud, et uued piirmäärad tõesti sellisena kehtestatakse, nagu uuringutega välja pakutud,” nendib Kattai. „Oluline on selle juures asjaolu, et EMS, mida ka uuringu raames katsetati, saab liikuma hakata väga piiratud arvul teedel, jaotusvedu või vedu otse kliendile nendega teha ei saa. Eks selles osas tuleks kõigepealt kogemus kätte saada ja siis hinnata, kuidas jaotusvedu korraldada ja kas pikemaid ja raskemaid autoronge saab lubada ka kõrvalteedele. Pikemas perspektiivis aga peaksime liikuma selles suunas, et põhitrassidel saaksid liigelda 34,5 meetri pikkused autorongid (EMS2), millel veduki järel on kaks poolhaagist. Põhja- maades neid juba praegu kasutatakse.” Tema sõnul ei ole täishaagi- sega autorongi pikkuse suurendamine praegu lubatult 18,75 meet- rini vedajatele kriitiliselt vajalik, kuigi pikem autorong on parema manöövervõimega. Siiski peab Kattai hinnangul massipiirangu kergitamine käima käsikäes autorongi pikkuse suurendamisega. Samuti tuleb tagada nõutud telgede vahekaugused ja sobiv autorongi raskuskese. Siit ka

EMS moodul A A = max 7,82 m + B = max 13,6 m

EMS moodul B B = max 13,6 m + A = max 7,82 m

EMS moodul C A = max 7,82 m + B = max 13,6 m

ETTEPANEK TELJEBAASI REEGLIKS

Uuringus tehtud teljebaasi reegli ettepanek, mille kohaselt lubatud täismass sõltuks autorongi pikkusest.

„Pikkuse ja kaalu suurendamisel tulevad kummalgi puhul mängu erinevad riskifaktorid,” märgib ta. „Autorongidega kokku puutuv tavaliikleja peab kõige rohkem arvestama nende pikkusega, näiteks möödasõidule kuluva aja arvestamine või mingid manöövrid, mis võtavad rohkem aega. Kui veoki mootori võimsuse ja üldmassi suhe on mõistlikes piirides, siis massi mõju autorongi liikumise dünaa- mikale n-ö silmaga nähtavat mõju ei avalda. See on seniste tavaliste autorongidega sarnane.” Uuringu üks järeldustest käsitleb ka tavaliiklejate seas tehtava teavitustöö vajalikkust. See tähendab info avaldamist meedias, aga ka autorongi nõuetekohast tähistamist ja teiste liiklejate muul moel harimist. Uuringu tegijad leiavad, et uute autorongide juhid peaksid tingimata kohustuslikus korras lisakoolituse läbima. Seda vähemalt seni, kuni tavapärases CE-kategooria õppes pole uute parameetri- tega veel arvestatud.

51

TEEJUHT / NR 15

Powered by