Teejuht sügis 2025

MAA

Kavandatud EMS-sõidukite liikumiskoridorid esimeses etapis.

Allikas: Transpordiamet

omadused on suhteliselt sarnased ja enim pöörderuumi vajab B-link kombinatsioon. Tüüpsõidukiks võeti furgoonveokist ja 13,6 m haagisest koosnev kombinatsioon, kuna sama valik on tehtud ka Soome ja Rootsi juhendmaterjalides. Autor võrdles mudelit ja kalibreeris ka testisõitudest kogutud andmetega. Suuremaid sõlmpunkte kontrolliti lisaks 34,5 m EMS2 kooslusega, et saada esialgne hinnang nende läbitavuse kohta. Analüüs hõlmas 112 taristuobjekti: ristmikud, liiklussõlmed, sadamad, piiripunktid ning ka teenindus- ja puhkekohad. Põhja- maade projekteerimisjuhendite näitel loodi objektide hindamiseks nelja klassiga süsteem A-B-C-D. Lihtsustatult – parimaks on klass A, kus tüüpsõiduk mahtus liigeldes ära oma sõidurajale. Halvim hinnang on klass D, mille puhul tüüpsõiduk ei mahu liiklema kasutades kogu katte laiust või ringristmikul ulatub kõrval olevale rajale. Klassidel on määratud ka erinev läbitavuse kiirus. A-klassis on läbimise kiirus 20 km/h ning järgnevate klassidega langes kiirus astmetega 5 km/h. Tulemused Modelleerimiste tulemus oli julgustav – 82% kontrollitud objektidest vastas vähemalt B-klassi nõuetele, mis tähendab, et sõidukid suu- davad liikuda ohutult ja valdavalt oma sõidurajal. Riigiteedel esines probleeme peamiselt turboringristmikutel, kus on <40 m diameeter ja <5 m laiused sõidurajad. Selline on näiteks Tartus Riia turbo- ringristmik, mis langes klassi C. Asulasisestel teedel ilmnesid probleemid kaherajalistel vasakpööretel, kus autorong kaldub

Eesti teede projekteerimise juhend- materjalides on EMS-autorongidega arvestamise kohta vähe informat- siooni ja nõudeid.

Eestis on 25-meetriste autorongiga tehtud mitu edukat katsesõitu. Samas tuleb arvestada teedevõrgu kitsaskohtadega, mis avalduvad juba praegu kasutusel olevate tavapäraste raskesõidukite liikle- misel. Seetõttu on vaja meetodeid, millega projekteerija saaks pare- mini hinnata konkreetsete lahenduste sobilikkust ja samuti hindamiskriteeriume sellisteks hindamisteks. Lõputöö eesmärk oli tuvastada probleemsemad kohad ja kontrollida neid nii mudelites tarkvaraliste vahenditega kui ka praktilise katsesõiduga Tallinna Tehnikakõrgkooli uuringu raames. Uuringu käik Esimeses järgus kavandab Transpordiamet lubada pikad auto- rongid põhilistele sadamaid ja piiripunkte ühendavatele maantee- dele. Taristuobjektide analüüsimiseks kasutati Autodesk Civil 3D 2024 sõidukite pöördetrajektooride lisaprogrammi Autodesk Vehicle Tracking 2024. Objektide analüüsiks tuli esmalt teha valik, milline EMS-kooslus valida tüüpsõidukiks. Erinevate koosluste pöörde-

66

TEEJUHT / NR 15

Powered by