Teejuht sügis 2025

nnekõike lastakse droonid käiku siis, kui on tarvis opera- E tiivselt ülevaatlikke andmeid mõne maastiku või taristu- objekti kohta. Lennumasin aitab kõvasti aega kokku hoida, pääsedes hõlpsasti ligi kohtadesse, kuhu muul moel pürgimine oleks kas keerukas või võtaks palju aega, samuti on õhust saadav info sageli kvaliteetsem ja põhjalikum sellest, mis n-ö kahe jalaga maa peal seistes paistab. Kui informatsiooni hankimisel on droonid juba praegu asendama- tud, siis pingsalt käivad uurimistööd ja katsetused ka teistes suundades, näiteks kuidas kasutada neid pakiveos, remonditöödel või põllumajanduses. Droonid kasutusel nii päästes kui tööstuses Võimsad ehk nn tööstuslikud droonid, mida tavalisest kauplusest osta ei saa, jõudsid Eestis kõigepealt kaitseväe käsutusse. Käesoleva kümnendi alguses hangiti droone, mis suudavad õhus püsida umbes kaks tundi, mille lennukõrgus on kuni 250 meetrit ja lennukaugus kuni 20 km. Drooni varustusse kuulub termokaamera ja 50-kordse suumiga fotokaamera. Selliste droonide vastu hakka- sid kohe huvi tundma ka päästeamet, piirivalve, keskkonnaamet jt asutused. Nimelt annab selliste droonide kasutamine hea ülevaate piirkon- nast, maastikust, loodusest, aga ka seal liikuvate või elavate inimes- te käitumisharjumustest, näiteks talviti saab näha, kui keegi eirab jäälemineku keeldu, kusagil põletatakse kulu või kui keegi liigub keeluajal mõnes looduskaitselises paigas. Lisaks võib selline droon olla abiks parkimisprobleemide lahendamisel. Lisaks nimetatule on kaitseväel kasutusel ka märksa võimsam, n-ö lennukitüüpi droon, millele on sisepõlemismootor, lennukõrgus küünib kolme kilomeetrini, lennukaugus on keskmiselt 100 km ja õhuspüsimise aeg ulatub seitsme tunnini. Seda lennumasinat on tulemuslikult kasutatud näiteks metsa eksinud seene- ja marjuliste asukoha tuvastamisel. Droonidelt saadavad andmed muutuvad üha täpsemaks On ka märksa spetsiifilisemaid tööülesandeid, mida droonid saavad edukalt täita. Droonide tungimisele järjest rohkematesse eluvald- kondadesse annab hoogu tõsiasi, et nad muutuvad üha töökindla- maks, neilt saadud andmed täpsemaks, tööamplituud avaramaks – ühesõnaga, droone võib usaldada.

HEA TEADA Droonide lennutamisel kehtivad kindlad reeglid: Ÿ Drooni omanik peab end registreerima lennuohutuse järelevalve infosüsteemis LOIS. Väljastatakse unikaalne registreerimisnumber, mis tuleb panna enda omandis olevale droonile. Ÿ Droonide lennutamise riskitaseme põhjal on loodud kolm droonide käitamise kategooriat: - avatud kategooria; - erikategooria; - sertifitseeritud kategooria. Ÿ Avatud kategooria on kõige väiksema riskiga kategooria ja annab käitajale kõige rohkem vabadust. Lendamine peab toimuma visuaalse otsenähtavuse piires ja drooni ei tohi lennutada kõrgemal kui 120 meetrit. Ei tohi vedada ohtlikke kaupu ega lasta kukkuda mingil mater- jalil või lastil. Ÿ Erikategoorias on tegemist riskidega, kus drooni kasu- taja peab taotlema käitamisloa. Selleks peab tegema ohutusriskide hindamise, millega määratakse kindlaks drooni(de) ohutuks käitamiseks vajalikud nõuded. Ÿ Sertifitseeritud kategoorias on ohurisk nii kõrge, et ohutus tagatakse drooni käitaja ja õhusõiduki sertifit- seerimisega ja kaugpiloodiloa väljastamisega – nõuded on võrreldavad mehitatud õhusõidukile esitatavate nõuetega. Ÿ Avatud kategooria drooni ei pea registreerima, kui see kaalub alla 250 grammi ja sellel ei ole kaamerat ega muud andurit, mis on võimeline koguma isikuandmeid. Samuti, kui tegemist on alla 250 grammi kaaluva mänguasjaga (isegi kui sel on kaamera), mis vastab mänguasjade direktiivile. Ÿ Erikategoorias ja sertifitseeritud kategoorias peab käitaja end alati registreerima, sõltumata mehitamata õhusõiduki massist. Ÿ Drooni käitajalt ehk kaugpiloodilt on nõutav koolituse ja eksami läbimine, mis on proportsionaalne kategooriaga, milles drooni käitatakse. Ÿ Koolitus ja eksam ei ole nõutavad siis, kui kasutatakse väga kergeid droone – kui droon kannab CE-klassi märgist 0 või on tegemist eraviisiliselt ehitatud drooniga, mis kaalub alla 250 grammi.

„Eestis käivad juba eeltööd drooni- dega väetamise katsetamiseks.” Nemo Vunk

Droonide registreerimine ja koolitused

77

TEEJUHT / NR 15

Powered by