Teejuht sügis 2025

liini, eneseanalüüsi ja vastutust. Lennumeisterlikkus sisaldab endas otsustusvõimet, olukorrateadlikkust, oskust oma võimeid hinnata ning valmisolekut ootamatuteks olukordadeks. Ja just nendes valdkondades esineb Salumäe hinnangul erapilootide seas puudu- jääke. EEL-i juhatuse liige Taavi Vunk , kes on erialalt lennujuht ja -instruktor, ütleb, et mõnel juhul võib see etteheide õigustatud olla, aga kindlasti ei saa seda üle kanda kõigile erapilootidele, sest lennumeisterlikkus ja muud oskused on ikkagi väga individuaalsed.

Kuigi viimasel paaril aastal on aset leidnud mitu traagiliste tagajärgedega lennuõnnetust, ei arva Eesti erapiloote koondava ühenduse juhid, et pilootide oskuste tase oleks alla käinud või piloodid varasemast hoolimatumaks muutunud. Põhjus leitakse olevat selles, et lennatakse rohkem ja seetõttu ka juhtub rohkem. uigi ka tõdemus, et lennatakse rohkem, on suhteline, sest K nagu ütleb Eesti Erapilootide Liidu (EEL) president Priit Palumaa , siis 2025. aasta suve algus – mis jäi meelde erakordselt halva, vihmase ja jaheda ilma poolest – tunnetuslikult pigem vähendas eralendude arvu. Palumaa märgib, et kuna erapiloodid lendavad enamasti visuaalselt navigeerides, siis sõltub otseselt ilmast, kas nad üldse saavad õhku tõusta. Lisaks kinnitab ta, et eravalduses olevate lennumasinate arv ei näita plahvatuslikku suurenemist, kuigi avalikkuses võib selline mulje jääda. Nii on tema sõnul praegu 67-st eravalduses olevast õhusõidukist koguni kümmekond müügis. Tegemist on väikelennu- kitega, mille omanikud on erinevatel põhjustel otsustanud need maha müüa. Nende seas on ka üks erapilootide lennukoolitust pak- kuv firma, mis on otsustanud oma tegevust koomale tõmmata. Siinkohal ongi paslik selgitada, et kui mainitud kontekstis räägime eralennundusest, siis kuuluvad selle alla ka erinevaid lennundus- alaseid teenuseid pakkuvad ettevõtted, kellel võib olla mitmeid lennumasinaid. Erapiloodi litsents annab õiguse kogemusi omandama hakata Transpordiameti lennundusteenistuse direktor Üllar Salumäe toob oma hiljuti välja, et erapiloot peab Eesti Päevalehes ilmunud artiklis lisaks otsesele õhusõiduki tehnilise juhtimise oskusele omama ka lennumeisterlikkust (ingl airmanship ), mis koondab endas distsip-

Transpordiameti andmetel on Eestis praegu 109 erapiloodi litsent- siga inimest. Kuidas üldse saab väikelennuki või kopteri piloodiks?

Väga suure üldistusena on protsess võrreldav autojuhilubade saa- misega, ent piloodikoolitus vältab siiski märksa kauem ning on ka kõvasti intensiivsem. Kusjuures piloodipaberite omistamisel erista- takse eralende ja ärilisi lende – viimaste jaoks peab ennast rohkem koolitama ning lisaks peab olema juba ka teatud kogemustepagas erapiloodina. Kui kutseliseks lenduriks saab õppida Eesti Lennuakadeemias, siis erapiloodi koolitust korraldavad Transpordiametilt vastava sertifi- kaadi saanud eraettevõtted või lennuklubid, mida praegu on kokku üheksa. Õppe läbimise eest tuleb litsentsi taotlejal ise maksta. Teine EEL-i juhatuse liige, kommertspiloodi litsentsiga Madis Vanaselja iseloomustab esmase piloodilitsentsi saamist kui mini- maalselt kaheksa kuud vältavat väga pingsat ja järjekindlat tööd. Näiteks ainuüksi reaalseid lennutunde peab kokku tulema vähemalt 45, lisaks veel teooria ja kõik muu. Lõplikud oskused lihvitakse paika edasiste kogemuste omandamise käigus. „Tegelikult jätkub õpe ka

HEA TEADA Lennundus Eestis seisuga 17.09.2025 Ÿ Eesti registris on 175 õhusõidukit. Ÿ Ärilise lennunduse õhusõidukeid on 44 . Ÿ 9 sertifitseeritud lennuvälja. Ÿ 9 sertifitseeritud lennuettevõtet.

Ÿ 13 sertifitseeritud hooldusorganisatsiooni. Ÿ 9 sertifitseeritud piloodikoolitusfirmat. Ÿ 450 litsentseeritud pilooti, neist: - 108 erapilooti, sh 17 kopteri- ja 91 lennukipilooti; - 40 purilennukipilooti; - 10 kergõhusõidukipilooti; - 1 õhupallipiloot; - 99 ametipilooti, sh 79 lennuki ja 20 kopteri ametipilooti; - 130 liinipilooti, sh 113 lennuki ja 17 kopteri liinipilooti; - 62 ülikergõhusõiduki pilooti.

„Esmane erapiloodilitsents on justkui luba selleks, et algaja piloot saaks juba iseseisvalt edasi õppima hakata.” Madis Vanaselja

81

TEEJUHT / NR 15

Powered by