ÕHK
Eksperimendi käigus kujunesid välja kaks pea- mist manöövrit, mida osalejad kasutasid IMC-st väljumiseks – laskumine ja tagasi pööramine.
Joonis 1. Üks võimalikest lennureeglitele vastavatest marsruutidest.
Allikas: Maa-amet / autori skeem
likkus selles valdkonnas ei olnud vastavuses osalejate subjek- tiivsete hinnangutega. Küsimusele „Milline on minimaalne lennu- kõrgus VFR-lennu ajal?“ ei andnud ükski osaleja täielikult korrektset vastust. Kuus osalejat vastas küsimusele osaliselt õigesti ning kolm osalejat vastasid täiesti valesti. Kõige madalama keskmise hinnan- gu said teadmised vajalikust miinimumdistantsist pilvedest. Osale- jate keskmine hinnang oli 3,4 ning ka siin ei andnud ükski osaleja avatud vastusega küsimusele „Milline on minimaalne lubatud kau- gus pilvedest VFR-lennu ajal?“ täielikult korrektset vastust, viis osa- lejat esitas osaliselt õige vastuse ja neli osalejat vastas täiesti valesti. Lisaks paluti osalejatel hinnata nii lennukoolis saadud teoreetilist kui ka praktilist õpet IMC-sse sattumisest ja sellega kaasnevatest ohtudest. Teoreetilist õpet hinnati suhteliselt kõrgelt, keskmise väär- tusega 4,2, samas kui praktilise koolituse puhul jäi keskmine hinnang madalamaks, väärtusega 3,8. Lisaks teadmistele ja koolituskoge- mustele uuriti ka osalejate varasemaid kogemusi seoses visuaal- lennureeglite rikkumisega ning IMC-sse sattumisega VFR-lennu ajal. Küsimusele „Kas olete kunagi tahtlikult või tahtmatult visuaallennu- reegleid rikkunud?“ vastas kuus osalejat jaatavalt ning kolm eitavalt. Neist, kes vastasid jaatavalt, täpsustas kuus osalejat, et on lennanud liiga lähedale pilvedele ning lisaks mainisid neli osalejat, et on lenna- nud madalamal lubatud minimaalsest lennukõrgusest. Küsimusele „Kas olete kunagi tahtlikult või tahtmatult VFR-lennu ajal IMC-sse sattunud?“ vastas samuti kuus osalejat jaatavalt ja kolm eitavalt. Jaatavalt vastanutest kaks osalejat märkisid, et sisenesid IMC-sse tahtlikult. Ülejäänud neli osalejat kirjeldasid, et sattusid IMC-sse ootamatult. Uuringu tulemusi saab rakendada lennuõppe ja lennuohutuse aren- damisel, eelkõige visuaallennureeglite ja IMC-st väljumise õpeta- mise täiustamisel. Lisaks võiks sarnast uuringut läbi viia kõrgema simulatsioonitasemega simulaatorites, mis aitaks luua veel parema arusaama pilootide oskustest ja käitumismustritest.
osalejad kunstlikult kindlatel kõrgustel kindla aja möödudes IMC- sse. IMC simuleerimiseks langetas katse läbiviija pilve alumist piiri nii, et see oleks õhusõidukist 150 jalga allpool. See tekitas ootamatu nähtavuse kadumise, mis võimaldas hinnata piloodi reageerimist ja tegevusi. Eksperimendi käigus kujunesid välja kaks peamist manöövrit, mida osalejad kasutasid IMC-st väljumiseks – laskumine ja tagasi pööramine. Eraldi kategooriana otsustati lisada kokkupõrge maaga või kriitiliste lennuparameetrite ületamine, kuna need juhtumid ei kvalifitseerunud ühegi eelmainitud manöövri alla. Kokkuvõttes kujunes tagasi pööramine kõige sagedamini kasutatud IMC-st väljumise manöövriks. Seda sooritati kokku 46 korral, mis moodus- tas 57% kõigist registreeritud katsetest. Laskumine oli populaar- suselt teine manööver, mida tehti kokku 26 korral (32%). Kokku- põrget maapinnaga või kriitiliste lennuparameetrite ületamist registreeriti kokku üheksal juhul, moodustades 11% kõigist kordadest. Nendes olukordades kaotati õhusõiduki üle kontroll keskmiselt 63 sekundit pärast IMC-sse sattumist. Kõige ohutumat käitumist ilmutasid kaks osalejat, kellel oli lisaks kopteri era- piloodiloale lennuki instrumentaallennu pädevus. Mõlemad soori- tasid kõik üheksa IMC-st väljumise manöövrit järjepidevalt tagasi pöördena, kordagi maapinnaga kokku põrkamata või kriitilisi lennuparameetreid ületamata. Tulemus näitab, et piloodid, kellel on ulatuslikum väljaõpe ja kogemus IMC-s lendamisega, suudavad oluliselt paremini toime tulla olukordades, kus nähtavus on piiratud või puudulik. Küsimustikus uuriti, millised on pilootide hinnangud oma teadmis- tele ning kuidas vastavad hinnangud nende reaalsetele teadmistele. Küsimustik viidi läbi Google Forms keskkonnas ning täideti vahetult peale eksperimendi lõppu. Kõrgeim keskmine hinne anti teadmistele minimaalsete lennu- kõrguste kohta, mille keskmiseks hindeks kujunes 4,3/5. Siiski sel- gus avatud vastustega teooriaküsimuste analüüsist, et tegelik tead-
96
TEEJUHT / NR 15
Powered by FlippingBook