UUDIS Eesti liigub
Foto: Transpordiamet
masinloetava lennundusinfo suunas Lotte-Triin Narusk , Lennuliiklusteeninduse kommunikatsioonijuht
Eesti on peagi astumas lennundusteabe digitaliseerimisel uude ajajärku, kus senised käsitsi loodud kiireloomulised lennundusteated ehk NOTAM (ingl Notice To Airmen ) hakkavad liikuma digitaalselt ja muutuvad masinloetavaks. Riiklik lennuliikluse korraldaja ehk Lennuliiklusteeninduse AS teeb selleks ettevalmistusi ja sõlmis hiljuti koostöölepingu rahvusvahelise tehnoloogiaettevõttega Frequentis. ennuliiklusteeninduse juhi Ivar Värki sõnul toetab lennun- L dusteabe digitaliseerimine ja efektiivsem infovahetus nüüdisaegsema ja tehnoloogiliselt kõrgetasemelisema tee- paketina süsteemide vahel ilma käsitsi sekkumiseta. Teave liigub reaalajas ja väheneb inimlike vigade risk,“ selgitas Lennuliiklus- teeninduse lennundusteabe osakonna juht Kalmer Sütt .
nuse pakkumist. „Astume suunas, kus lennundusteave liigub auto- maatselt, täpselt ja masinloetavalt – nii saame pakkuda oma klienti- dele ja partneritele veelgi kiiremat ja kvaliteetsemat teenust. Selleks võtame kasutusele infotehnoloogia parimad praktikad.“ DigiNOTAM on osa Euroopa lennunduses kohustuslikuks muutuva- test andmepõhistest ehk SWIM (ingl System Wide Information Management ) teenustest. Sisuliselt pakub SWIM-teenus lennun- dusandmete, näiteks lennugraafikute, ilmastikutingimusete ja õhu- ruumi seisundite info vahetamist reaalajas erinevate süsteemide vahel, tagades ühtse ja ajakohase ning kergesti ligipääsetava teabe kõigile asjaosalistele. Mis muutub? „Traditsiooniline, suures osas käsitsi töödeldav NOTAM teade asendub järk-järgult digiNOTAM-lahendusega, kus lennundusalane info – näiteks ruleerimistee, lennuraja sulgemised või ajutised õhuruumimuudatused – edastatakse struktureeritud andme-
Tehniline arendus, mida aitab läbi viia Frequentis, keskendub digiNOTAM stsenaariumite loomisele – tüüpsündmuste (näiteks navigatsiooniseadmete hooldus, piirangualade loomine ja aktiveeri- mine) kirjeldamisele kindlas andmeformaadis. „2025. aasta lõpuks peab Eesti olema valmis vähemalt kaheksa sellise stsenaariumi kasutuselevõtuks. Arendus toimub osana rahvusvahelisest ACADIA projektist, mille eesmärk on harmoniseerida digitaalsed lennundus- teenused kogu Euroopas,” lisas Sütt. Innovatsioonist standardiks Alates 1. jaanuarist 2026 muutub digiNOTAM Euroopa Liidus kohustuslikuks, olles üks SWIMi keskseid teenuseid. See tähendab, et lennundusinfo peab olema kättesaadav mitte enam dokumenti- dena, vaid teenusena – reaalajas, standardiseeritud ja masinloetaval kujul. Üleminekuperioodiks kuni aastani 2032 jääb paralleelselt kehtima ka seni kasutuses olev traditsiooniline NOTAMite edasta- mise süsteem.
97
TEEJUHT / NR 15
Powered by FlippingBook