Teejuht kevad 2025

laius ning raja- ja ruleerimisteede koormustaluvus. Näiteks Tallinnas on lennuraja pikkus 3490 meetrit ja laius 44–45 meetrit. Lennuvälja tohib kasutada üksnes sertifikaadil märgitud tingimustel. „Sertifikaat koosneb kahest lehest, millest esimesele on märgitud, et sellele, konkreetses asukohas paiknevale lennuväljale on väljas - tatud sertifikaat ning teisel lehel on olulisemad parameetrid, millisel juhul ja millised õhusõidukid võivad sinna maanduda,” selgitab Lain - oja. „Lisaks on kirjas ka lennuvälja päästekategooria. Nii et ühest küljest seab sertifikaat tingimused lennuväljale ja selle haldajale, teisalt annab ka piloodile info, millistel tingimustel on sel konkreetsel lennuväljal opereerimine ohutu.” Lennuväljad läbivad regulaarse inspekteerimise EASA sertifikaadid on piiramatu kehtivusajaga, mis tähendab, et kehtivus lõpeb ära juhul, kui lennuvälja käitaja tegevusest loobub või ilmneb suuremat sorti rikkumine, millest järeldub, et käitaja ei suuda lennuvälja ohutult opereerida. Lisaks on ka siseriiklikud sertifikaadid, mida antakse välja väike - sematele lennuväljadele ja mis kehtivad kolm aastat. Nende puhul peab operaator esitama iga kolme aasta järel uue sertifikaadi - taotluse. Andres Lainoja kinnitusel tehakse kõikidel sertifitseeritud lennu - väljadel regulaarselt auditeid ja ülevaatusi. Transpordiamet püüab vähemalt korra aastas kõiki suuremaid lennuvälju inspekteerida. Kõne alla võib tulla ka sertifikaadi muutmise menetlus, näiteks kui haldaja soovib lennuvälja võimekust suurendada, ehitades välja pikema lennuraja vms. Sellisel juhul hinnatakse kõik taotluses too - dud uuendused ja muudatused üle. Kui kõik on korras, lisatakse muudatus olemasolevale sertifikaadile. Ka väikesed eralennuväljad vajavad ohutusalast kontrolli Lainoja räägib, et Eestis on hulk väike- või eralennuvälju, mis ei ole mingil põhjusel soovinud sertifikaati taotleda. Näiteks kui inimesel on olemas piisavalt suur ja lage põlluväli, ta soetab endale väikese eralennuki ja kasutab põlluvälja oma lennuväljana. Sellise platsi maandumis- ja õhkutõusmiskohana kasutamiseks võib Transpordi - ametilt taotleda asukoha indikaatorkoodi (ICAO-kood), mis kan - takse ICAO andmebaasi. Nii tulebki välja, et mõni põllulennuväli näeb selles andmebaasis välja samasugune kui Tallinna lennuväli. „Praegu ei ole meil välja töötatud nõudeid maandumispaikade jaoks, mida ei taheta sertifitseerida. Sellistel puhkudel ei ole sertifikaadi võtmine kohustuslik,” märgib Lainoja. „Aga edaspidi on meil kavas ikkagi ka need nõuded välja töötada ja sertifitseerimata lennu -

väljade üle järelevalvet tegema hakata, sest ohutuse tagamiseks peab Transpordiamet ju teadma, millised tingimused lennumasi - nate stardi- ja maandumisplatsil valitsevad.” Siinkohal on nüanss. Nimelt ei tohi selliseid väikelennuvälju kasu - tada äriotstarbeliseks lennundustegevuseks. Kõikjal, kus toimub kommertsalustel lennutegevus, tuleb hankida sertifikaat. Iseasi muidugi, kas see on alati selgelt arusaadav, kus lõpeb eralennundus ja algab äriline tegevus. Lainoja sõnul ei tohiks sertifitseerimine kellegi jaoks ülemäära kal - liks osutuda. Näiteks väikese visuaallennuvälja sertifikaadi hoid - mise kulu oleks aastas umbes sada eurot. Kõik Eestis asuvad ICAO-koodiga lennuväljade ja kopteriväljakute andmed on kantud visuaallennukaardile. Sellest on väikelennuvälja - de haldajad üldjuhul väga huvitatud. Igal juhul soovitab Andres Lainoja kõigil, kel lennumasinate käita - misega tegemist, Transpordiametiga nõu pidada, kas tema tegevus vajaks sertifitseerimist ja kuidas tegevust korraldada kõigi seaduste kohaselt.

HEA TEADA Lennuvälja ja kopteriväljaku sertifitseerimine

Ÿ Sertifikaat on Transpordiameti välja antav dokument, mis kinnitab lennuvälja või kopteriväljaku vastavust õhusõiduki ohutu käitamise nõuetele ning annab õiguse lennuvälja või kopteriväljaku käitamiseks. Ÿ Sertifitseerimisele kuulub lennuväli või kopteriväljak, mis on avatud rahvusvaheliseks lennuliikluseks, mida kasutatakse äriliseks lennutegevuseks ning koolitus-, katse- ja kontroll-lendudeks. Ÿ Sertifikaadi saamise eeldus on konkreetse lennuvälja või kopteriväljaku käsiraamatu olemasolu. Ÿ Käsiraamat esitab detailsed andmed lennuvälja või kopteriväljaku käitamisprotseduuride ja ohutusmeetmete kohta.

Allikas: Riigi Teataja

55 103

TEEJUHT / NR 1 3

Powered by