2024
TEENISTUSTE AASTAKOKKUVÕTE
Strateegilise planeerimise teenistus
Martin Lengi
Strateegilise planeerimise teenistuse direktor
Foto: Transpordiamet
2024. aasta fookuses olid liikuvuse planeerimine, ohutus ja järelevalve asta oli tegus ja mitmekesine. Transpordiamet sai uue A strateegia, mis keskendub ohutusele, uuenduslikkusele, keskkonnale ja võimekale organisatsioonile. Aasta fooku- ses oli liiklusohutus, sest nii viga saanute kui ka hukkunute arv kujunes viimaste aastate suurimaks ning tegevuskavad vajasid koos partneritega ülevaatamist. Rahaliselt on Transpordiameti jaoks kõige mahukam teede valdkond, kus juba mitmendat aastat askeetliku rahastuse juures on õnnestunud kattega teede tasasust hoida eelnevate aastate tasemel, kuid defektide arv ja roopa sügavus on kasvanud. IT-valdkond keskendus süsteemide töökind- lusele ja mootorsõidukimaksu arendustele. Liikuvuse kavandamisel tegime mitu olulist algatust ning veonduse järelevalves ületasime riskipõhiselt sihituna eelneva aasta mahte. Liikuvus ja säästvad liikumisviisid Transpordiamet alustas üle-eestilise liikuvusmudeli loomist, mille eesmärk on toetada transpordisüsteemi strateegilist planeerimist. Mudel võimaldab analüüsida „mis oleks siis, kui…“ stsenaariume, hinnata sihtpunktide (töö, kool, kaubandus) kättesaadavust erineva - te liikumisviisidega ning toetada taristu ja maakasutuse planeeri - mist. Projekti eelarve on 835 000 eurot ning seda kaasrahastatakse Euroopa Regionaalarengu Fondist. Säästvate liikumisviiside arendamiseks loodi jalg- ja jalgrattateede planeerimise mudel, mis kaardistab olulised sõlmpunktid ning aitab kohalikel omavalitsustel paremini planeerida liikuvustaristut. Kokku rajati 2024. aastal 14,6 km jalgratta- ja jalgteid, sealhulgas 7 km säästvate liikumisviiside toetamiseks. Statistikaamet ja Transpordiamet asusid innovatsiooniprojekti raames koos uurima privaatsuskaitsetehnoloogiate rakendamist mobiilsusandmete turvaliseks kasutamiseks, et paremini analüü - sida elanikkonna liikumistrende ja et andmeid saaks nii avaliku kui ka erasektori vahel senisest turvalisemalt ja laiemalt taaskasutada.
Muutuvteabega liiklusmärk Tallinna ringteel.
Liiklusohutus Aasta jooksul viidi ellu 112 liiklusohutuse parendamise tegevust, neist terviklikult plaanitud mahus 65. Politsei suurendas liiklusjärele - valvet, tegi üle 1,15 miljoni joobekontrolli ning soetas seitse uut videovõimekusega kiirusmõõteseadet. Tallinna ringteele (30 km) ja Pärnu–Uulu teele (10 km) paigaldati muutuvteabega liiklusjuhtimise märgid. Ühistranspordiga seotud teede hooldustase paranes 900 km ulatuses ning 14 liiklusohtlikku kohta ehitati ümber. Noorte riskikäitumise vähendamiseks raken - dati ennetusprogramme ning liiklusohutusalane koolitus jõudis rohkem kui 2250 haridustöötajani. Tallinn, Tartu, Narva ja Pärnu jätkasid teeületuskohtade turvalisemaks muutmist ning kiiruste langetamist (40 km/h ja 30 km/h). Tallinnas alustasid tööd kolm statsionaarset automaatset liiklusjärelevalvesüsteemi. Aasta jooksul toimus mitu liiklusohutuse teemalist konverentsi, sh koolibussiohutuse lõpuseminar ning poliitikakujundajate ümarlaud, kus esinesid Euroopa ja Soome transpordiohutuse tippeksperdid. Liikluses oli raske aasta – hukkus 69 inimest. Olukord näitab, et liiklu - ses hukkunute ja raskesti vigasaanute arvu vähenemise trend on seiskunud. Kavandatud mahus rakendatud tegevused ei võimalda tagada vajalikku ohutuse taset ja mõjutada liiklejaid riskikäitumisest loobuma. Algas uue liiklusohutusprogrammi eelnõu koostamine ning selleks moodustasime asutustevahelise töögrupi, mille eesmärk on koos - tada liiklusohutusprogramm aastateks 2026–2035 ja elluviimiskava 2026–2029 eelnõu hiljemalt 1. juuliks 2025.
120
TEEJUHT / NR 1 3
Powered by FlippingBook