2024
TEENISTUSTE AASTAKOKKUVÕTE
Lennundusteenistus
Üllar Salumäe
Fotod: Transpordiamet Lennundusteenistuse direktor 024. aasta alguses jõudis lõpule aasta varem algatatud 2 struktuurimuudatus. Lennundusjulgestuse osakonna loomi - sega said kõik lennunduse järelevalve valdkonnad osakon - dadeks jagatud. Endiselt on peamine murekoht ressursipuudus, mille leevenemist lähiaastate eelarvekärped kuidagi ei toeta. Koostöös lennundusklastri ja Kliimaministeeriumiga otsime lahen - dusi olukorra parandamiseks. Lisandunud või lisandumas on üha uusi järelevalve valdkondi ning sellega toimetulekuks on hädavajalik lisaressurss ja -kompetentsid. 2024. aastal alustasime ettevalmis - tust lennundusettevõtete infoturbe järelevalve tegemiseks, lisandu - mas on lennujaamade maapealse teeninduse valdkond ja ka kesk - konnateemad. Järelevalvatavate lennuettevõtete arv vähenes Nor - dica pankrotiga, aga nimekirja on lisandumas Politsei- ja Piirivalve - ameti lennusalk ning teised huvilised. Lähiaastatel peame oluliseks ka IT-süsteemide arendamist ja tehisaru kasutuselevõtmist, et vähendada inspektorite töökoormust. Auditid Auditid olid lennundusteenistuse peamine märksõna ka 2024. aas - tal. Et 2023. aastal ei võimaldanud välisauditite suur arv siseauditeid läbi viia, siis võtsime 2024. aastal ambitsioonika plaani tulla toime 33 siseauditiga. Kogu auditite plaani me täita ei suutnud, aga 27 siseauditit ja kokku 259 leidu (nii mittevastavused kui ka paren - dusettepanekud) on märkimist väärt tulemus. Suutsime ka üle 70% 2023. aasta välisauditite leidudest sulgeda. Kuna pooled auditite leidudest puudutasid dokumentatsiooni, protseduuride aja- ja asja - kohasust, siis 2024. aastal uuendasime või koostasime 128 korda või protseduuri. Lennundus on väga reguleeritud valdkond. Lennuohutus Lennundusteenistuses on ohutus, keskkonnakaitse ja jätkusuut - likkus peamised suunad, mille tagame eesmärgistatud järelevalve ja ennetavate tegevuste abil. Ohutuse tagamiseks on oluline kindlus - tada Eesti lennundussektori vastavus riigisisestele ja rahvusvahe - listele nõuetele. 2024. aastal teenindas Lennuliiklusteeninduse AS Tallinna lennu - infopiirkonnas 176 619 lendu, mida on 13% rohkem kui aasta varem. 2024. aasta jooksul registreeriti ECCAIRS 2 andmebaasis üle 2500
Eestis teeb kestlike lennukikütuste kasutamise järelevalvet Transpordiamet.
juhtumi. Võrreldes 2023. aastaga kasvas raportite arv viiendiku. Raportite arvu kasvu põhjus oli tihenenud lennuliiklus ja paranenud ohutuskultuur. Lennuõnnetuste ja tõsiste intsidentide suhtarv 10 000 lennutunni kohta näitab 2023. aastaga võrreldes paranemistrendi. 2024. aastal toimus üldlennunduses kaks lennuõnnetust. Rapla lennuväljal põrkas purilennuk kokku autoga ning Eesti registrisse kuuluv õppehävitaja L-39 oli sunnitud Prantsusmaal tegema häda - maandumise. Hukkunute või tõsiselt vigastatutega lennuõnnetusi 2024. aastal ei toimunud. Transpordiamet jätkas 2024. aastal üldlennunduses suunatud järelevalvega. 2024. aasta lennundushooajal tegid Transpordiameti inspektorid kümnele lennuväljale ja teadaolevale käitamiskohale 17 üldlennunduse järelevalve külastust, mille käigus kontrolliti 22 õhu - sõidukit. Tuvastati 15 puudust, millest enamik oli seotud õhusõidu - kite varustatusega (esmaabikomplektid, mille olemasolu ei suude - tud tõendada või mis oli aegunud, puudus ohutusvarustus). Posi - tiivse trendina saab märkida, et omanikud on õhusõidukite defektide tuvastamisel ja kõrvaldamisel teinud olulisi edusamme. Kui 2023. aasta hooajal tuvastati neli defekti, siis 2024. aastal defekte ei tuvastatud.
2024. aastal suurenes oluliselt satelliitnavigatsioonisüsteemi (GNSS) häiretega seotud teavituste arv. Häiringud mõjutavad
122
TEEJUHT / NR 1 3
Powered by FlippingBook