Teejuht kevad 2025

HEA TEADA Euroopa Komisoni merealuse taristu turvamise kava Ÿ Ennetamine . Merekaablite turvanõudeid ja riskide hindamist karmistatakse ning esikohale seatakse uute ja arukate kaablite kasutuselevõtu rahastami n e, et võimaldada suuremaid varuvõim - susi ja suurendada sellega vastupidavust. Ÿ Avastamine . Suurendada tuleb ohuseire suutlikkust igas mere - piirkonnas (Vahemeri, Läänemeri jne), et saada terviklik olukorra - pilt. See võimaldab varasemat hoiatamist ja tõhusamat reageeri - mist. Ÿ Reageerimine ja taastamine . EL-i tasandi kriisiraamistik tuleb muuta tõhusamaks, et merekaableid mõjutavate vahejuhtumite korral saaks kiiresti reageerida. Suurendatakse parandamis - suutlikkust, et tagada kahjustatud kaablite kiire taastamine. Ÿ Hoiatav mõju . Vaenulike jõudude ja varilaevastiku suhtes tuleb rakendada sanktsioone ja diplomaatilisi meetmeid. Hübriid - kampaaniatega tegelemiseks saab kasutada EL-i hübriidmeet - mete kogumit. See hõlmab ka nn kaablidiplomaatiat ülemaailm - sete partneritega. Ÿ Järgmised sammud : - t eatises välja pakutud sammudest kujundatakse koos liikmes - riikide ja EL-i küberturvalisuse ametiga (ENISA) uued konkreetsed meetmed, mis võetakse järk-järgult kasutusele käesoleval ja tuleval aastal; - EL-i elutähtsa taristu julgeolek on tulevase sisejulgeoleku strateegia oluline osa – edasine töö tugineb mh Sauli Niinistö aruandele Euroopa tsiviil- ja kaitsealase valmisoleku kohta. Ÿ Muud transpordivaldkonna sanktsioonid - EL on otsustanud täielikult keelata Venemaa toornafta ja naftatoodete ajutise ladustamise või vabatsooniprotseduurile suunamise EL-i sadamates. Seni oli see lubatud juhul, kui nafta hind jäi ülempiiri sisse ja nafta läks kolmandasse riiki. - Laiendatakse keeldu pakkuda kaupu, tehnoloogiat ja teenuseid Venemaa veeldatud maagaasi projektide lõpuleviimiseks, et keeldu saaks kohaldada ka Venemaa toornaftaprojektide, näiteks Vostoki naftaprojekti suhtes. - Laiendatakse kehtivat tarkvarakeeldu, et piirata nafta ja gaasi leiukohtade uurimise tarkvara eksporti, tarnimist või üleandmist Venemaale. - Laiendatakse lennukeeldu, et oleks võimalik loetellu kanda kolmandate riikide lennuettevõtjaid, kes teevad Venemaal riigi - siseseid lende või tarnivad lennundustooteid Venemaa lennu - ettevõtjatele või riigisiseste lendude tarbeks. Loetellu kandmise korral ei lubata neil EL-is lennata. - Paketiga lisatakse muudatus, millega keelatakse EL-i autoveo - ettevõtetes Venemaa osaluse suurendamine üle 25%. - Keelatakse tehingud, mis on seotud teatavate Venemaa taristu - objektidega. See hõlmab kahte Moskva lennujaama (Vnukovo ja Žukovski lennujaam), nelja piirkondlikku lennujaama ning Volga sadamat Astrahanis ja Mahhatškala sadamat Kaspia meres. Samuti lisati loetellu Ust-Luga ja Primorski meresadamad Lääne - merel ning Novorossiiski sadam Mustal merel.

Foto: Finnish Border Guard

Osalevate riikide kogutud teavet, sh teavet nende laevade kohta, mis otsustavad taotlustele mitte vastata, hinnatakse ja selle alusel reageeritakse ühiselt. Euroopa Komisjon kavandab otsustavaid samme Euroopa Komisjonil on käsil uute plaanide rakendamine mere - kaablite kaitsmiseks. Komisjoni juhtiv asepresident Henna Virk - kunen , kelle vastutusalas on tehnoloogiline suveräänsus, julgeolek ja demokraatia, tutvustas sellealast tegevuskava tänavu 21. veeb - ruaril Helsingis. „Tuleb tagada, et Euroopa ei suudaks mitte ainult ennetada ja avas - tada sabotaaži, vaid ka aktiivselt ära hoida ohtu elutähtsale taristule ja sellele ohule reageerida,” kinnitas ta. Tõsi, Läänemerel merekaablite lõhkumisega vahele jäänud alustest võib varilaevastikku kuuluvaks liigitada vaid Soomes hiljaaegu aresti alt vabastatud Cooki saarte lipu all oleva naftatankeri Eagle S, mis lõhkus läinud aasta lõpus Estlink 2 merekaabli ja kahjustas mitut sidekaablit. Alust kasutab Araabia Ühendemiraatides registreeritud laevandusettevõte. Eesti ja Soome võrgufirmad taotlevad laeva - omanikult elektri- ja sidekaablite parandamisega seotud kulude hüvitamist. 14. märtsil toimus välisministeeriumis Eesti Juristide Liidu aasta - päevakonverents nüüdisaegse rahvusvahelise õiguse rakendamise ja sellega seotud väljakutsete teemadel. Muu hulgas keskenduti seal ka mereõigusele, varilaevastikule ja sanktsioonide temaatikale.

Allikas: Euroopa Komisjoni Eesti esindus

19

TEEJUHT / NR 1 3

Powered by