Teejuht kevad 2025

ranspordiameti projektist „Laevad lipu alla“ on arenenud T Eesti merenduse konkurentsivõime t esindav brän d EST Flag. Merenduse arendamise ja konkurentsivõime osakond panustab iga päev, et Eesti väärtuspakkumus areneks ja saaks pare - maks. Sisuline töö algas 2012. aastal, kui valmis Eesti laevanduse konku - rentsivõime suurendamise visioonidokument ning alustati konku - rentsivõime tõstmise analüüsi. Sealt edasi on ametite ja ministee - riumitega tehtud tihedat koostööd, et saavutada parim võimalik tulemus. 1. juulil 2020 jõustus laevanduse seaduste pakett, mille eesmärk oli soodustada rahvusvahelise mereveoga tegelevate kauba- ja reisi- laevade Eesti lipu alla tulekut ehk laevade registreerimist Eesti laeva- registritesse. Lihtsustati laevade registreerimise protsessi, loodi esimene ja teine laevapereta prahitud laevade register ning kehtes- tati maksusoodustused – ettevõtte tulumaksule rakendub teatud tingimustel tonnaažikord ja laevapere liikmete tööjõumaksude arvestamine käib 750-euroselt maksubaasilt. Merenduse arendamise ja konkurentsivõime tõstmiseks oleme tut - vustanud laevaregistreid, infosüsteeme ja laevanduse riigiabi. Peagi viis aastat kestnud teekonnal on olnud edusamme, kuid kriitiliselt tuleb tõdeda, et tehtud võiks olla rohkem. Merenduse väärtuspakku - mise tutvustamisega sai alustada alles 2023. aastal, kui olid lisaks paketile veel mõningad vajalikud seadusemuudatused tehtud, nt välismaalaste seaduse muudatus, et ka kolmandate riikide kodani - kud saaksid Eesti lipuga laeval töötada. Tänapäeval on bränd ja digi - taalsed lahendused sama olulised kui väärtuspakkumine ise – info - vahetus ning brändingu tutvustus käib olulisel määral internetis, kus EST Flag on võtnud fookuse sse nii laevaregistri tutvustamise kui ka oluliste merendusuudiste vahendamise, kuid väga oluline osa tutvustamise tegevustest ja kontakti loomisest käib rahvusvahelist koostööd tehes ikkagi sihtriikides kohapeal nii messidel, konve- rentsidel kui ka visiitidel osaledes. Huvilised saavad otse meie poole pöörduda ning uurida Eesti lipu alla tulemise võimalusi. Hea meel on tõdeda, et oleme oma tegevusega silma jäänud nii digi- kui ka n-ö päris maailmas. Oluli sim on kindlasti väärtuspakkumise sisuline pool. Konkurentsi - võime arendus ei tähenda vaid laevastiku suurendamist Eesti lipu all – töötame palju laiema teemade spektriga. Merenduse arenda - mise ja konkurentsivõime osakonnas on iga päev tegutsemas nii laevade infosüsteemi, meremeeste infosüsteemi, sadamaregistri, elektroonilise mereinfosüsteemi kui ka navigatsioonimärgistuse infosüsteemi peakasutajad – ikka selleks, et koos vahetute kasu - tajatega arendada tööks vajalikke infosüsteeme, parendada nende kasutamismugavust ja funktsionaalsust. Kasutajate tagasiside põhjal on sündinud palju arendus e ideid ja ettepanekuid – laeva - omanikud saavad laevade infosüsteemi kaudu laevale ülevaatust tellida, meremeeste infosüsteemis parandasime info kuvamist nii taotlejale kui ka menetlejale, sadamaregistri uuendatud infosüstee - mis saab kogu menetluse läbi viia e-keskkonnas. Samuti valmis -

Osa EST Flagi meeskonnast.

tame ette elektroonilise mereinfosüsteemi uue platvormi arendust – 2024. aasta lõpus valmis äri- ja süsteemianalüüs, mis kaardistas kasutajate jaoks olulised ja oodatud arendusvajadused, ikka selleks, et uuendustega pakkuda kasutajatele võimaluste piires parimat lahendust. Merenduse arendamise ja konkurentsivõime osakonnas töötavad oma ala entusiastid, kes teevad pühendunult tööd selle nimel, et tuua uusi laevu Eesti lipu alla ning tutvustavad seejuures rahvus - vaheliselt Eesti merendussektorit kogu väärtuspakkumise raames . Kahjuks küll laevanduspaketi 1.0 jaoks püstitatud eesmärgid ei ole täitunud , kuid arendustöö jätkub. Kliimaministeeriumi merendus - osakond valmistab ette konkurentsivõimelisemat laevanduspaketti 2.0. Praegused riigiabid lõpevad 2026. aasta keskel ning konku - rentsivõimelisemaid tingimusi on vaja juba eelkõige merenduse kiire arengu tõttu, ikka selleks, et vastata laevaomanike , laevaregistri ja selle vääruspakkumise vajadustele. Oleme viimastel aastatel rajanud ühekoos kaasatud osalistega nii avalikust kui erasektorist tugeva vundamendi merenduse väärtus - pakkumisele, mõistes, et koostöös saavutame parima võimaliku tulemuse. Järgmise viie aasta fookus on veelgi tõhusama õigus - raamistiku loomisel, töötame välja uusi riigiabi meetmeid ning arendame edasi digitaalset infrastruktuuri – ikka selleks, et Eesti oleks kvaliteetne ning konkurentsivõimeline lipuriik. 1. juulil 2020 jõustus laevanduse seaduste pakett, mille eesmärk oli soodustada rahvusvahelise mereveoga tegelevate kauba- ja reisilaevade Eesti lipu alla tule - kut ehk laevade registreerimist Eesti laevaregistritesse.

21

TEEJUHT / NR 1 3

Powered by