VESI
TEHNOLOOGIA
Eestlased arendavad allveerobotit, mis aitab kurikaelu tabada
Liivi Tamm , Teejuhi kaasautor
Horizoni projektis koodnimega SMAUG annab Vete Engineering oma panuse, et valmiks allveerobot, mis hõlbustab nii Politsei- ja Piirivalveameti, tolli kui ka teiste ametiasutuste tööd.
ning 2023. aastal algas reaalne töö allveeroboti väljatöötamiseks. Ent milles seisneb selle eripära, unikaalsus ja eesmärk?
„Mõte sai alguse 2022. aastal, kui esinesime koos partner Maido Lipuga Rostockis toimunud messil „Baltic sea business day“, mee - nutab Timmu Tollimägi Vete Engineering OÜ-st projektiidee sündi. „Meie ettekanne keskendus tookord Läänemerele – kuidas eemal - dada esimese ja teise maailmasõja aegseid miine – see esitlus jäi silma projektipartnerile, kes vajas konsortsiumisse allveerobootika teadmistega inimesi. Meiega võeti ühendust ning pärast intervjuud projektikoordinaatoriga liitusime projekti konsortsiumiga. Vete Engineeringu eesmärk on välja töötada mehitamata laevalt vee - satav allveerobot, mis suudab sonariga teha objektituvastust.“
„Roboti ülesanne on tuvastada ja identifitseerida erinevaid kahtla - seid objekte, mis on kinnitatud laeva veealusele osale. Näiteks kui sadamasse saabub kaubalaev, mis on läbinud ebaturvalisi piirkondi, siis saadetakse alust üle vaatama automaatne mehitamata laev, mis kontrollib kaubalaeva nii vee pealt kaameratega kui ka vee alt sonariga. Kui kiire ülevaatus näitab, et laeva all on mõni kõrgendik või muu kahtlane võõrkeha, siis veeskab mehitamata laev oma pardalt allveeroboti, mis uurib neid küsitavaid kohti laevakerel,“ kirjeldab Timmu Tollimägi. „Ideaalis saab identifitseerida, kas tegu on vetika - puntra, kammkarbi või hoopis narkopakiga. Paraku on üsna levinud praktika, et narkootikume transporditakse näiteks magnetiga laeva - de kõhu alla kinnitatud veekindlates konteinerites. Meie eesmärk on aidata niisugused pakid avastada.“ Arendustöö on jõudnud lõppfaasi Projekt algas 2023. aasta oktoobris, arendustöö lõpetamiseks on veel 18 kuud. Robotit viimistletakse ja sonari katsetamisega on alustatud. „Üritame parandada roboti töökindlust ja stabiilsust. Sonarikatsetel on põhiline fookus sellel, et koguda piisavalt andmeid
Pärast projekti koostamist ning mõni kuu väldanud tulemuste ooteaega sai taotlus Euroopa Komisjonilt positiivse rahastusotsuse
HEA TEADA Vete Engineering OÜ meeskonnas vastutavad uudse allveeroboti arendamise eest Timmu Tollimägi ja Maido Lipp.
2 2
TEEJUHT / NR 1 3
Powered by FlippingBook