VESI
Foto: Eesti Meremuuseum
Kõige rohkem sai vatti Nord ja tema karavan, tavaliselt kaks mudapraami, söepraam ja praamide veoks pukser, enamasti Leiger. Polnud sadamat või sõidukanalit, kus tema abi poleks vajatud.
Nordi laevapere Mahus oma laeval 1938. a. Kapten Siim Vanaselja istub vasakult teisena.
Leiger ning sütepraam, kus hoitakse sütt, mida nii süvendaja kui ka puksiir neelavad õige suurel hulgal. Süvendaja keskosa moodustab kõrgem tornitaoline ehitus, mille keskele on ehitatud veolindi põhi - mõttel liikuvad kopad, mehe rinnakõrgused raudanumad. Koppa - derida laskub merre, iga kopp lõikab oma terava äärega merepõhjast enese muda täis ning laseb selle üles torni jõudes torusse, kust see jookseb alla praami. Kui kopa sisse on enese „istutanud“ suurem kivi, jäetakse masin seisma, kivile tõmmatakse tross ümber ja tõstetakse vintsiga praami. Kui aga kopp satub merepõhjas eriti suurele kivionkule, siis juhtub, et süvendaja jõud lõpeb ning lint jääb seisma. Süvendaja jõuallikateks on kaks aurujõul töötavat katelt. Kokku annavad need 350 hobujõudu, kuid suurtele hammasratastele jõuülekandeid tehes saavutatakse üldse 1000 hj võimsus. Sadama - sillast maa poole süvendatakse sadam 100 meetri laiuseks. Tollal oli see osa peaaegu terves ulatuses nii madal, et sõupaadidki jäid põhja kinni. Kui kõik see muda, mis Mahu sadamast välja võetakse, maale kantaks, saaks kenakese Munamäe. Nüüd veetakse aga kõik muda merre tagasi. Puksiir võtab täislaaditud mudapraami kõige muda ja sodiga sappa ja sõidab paksusi suitsupilvi korstnast välja pahvides merele. Praami põhjas on kettidega üles tõmmatud luugid. Ketid lastakse alla, luugid vabanevad ja muda valgub merre. Mahu on oma eriline häda: kruusa ja liivaga segatud savipinnas vajub tiheda massina praami küljepindade külge ja ei taha kuidagi alla libiseda. Tuleb appi võtta erilised tömpotsaga pootshaagid ja veejoad, mis juhitakse voolikutest mudamassidele. Sel teel leotatakse muda 6 vedelaks ja see vajub merre. Veeteede Valitsuse korraldada oli ka sisevete veeteede ja sadamate korraldamine. Sadamatehastes ehitati koppsüvendajad Alfa, Beta, Kappa, Lambda ja Hiiglane, lintsüvendaja Delta ning kompressorlaev Puurija. 1929. aasta veebruaris alustati Peipsi järve veepinna alan - damise töödega, mis olid suurimad Eestis kunagi sooritatud hüdro - tehnilised tööd. Aga see on juba eraldi lugu.
sadamas, süvendati läänemuuli täitmiseks pinnase saamiseks ka Kalasadamat ja veeti sealt pinnast praamidega sadamasse. Arves - tati, et raudteel vedu läheb liiga kalliks. Kui 1933. a olid Kalasadamas käsil suuremad tööd, lepiti Tallinna linna elektrijaamaga kokku, et nad „annavad valgust“ kella 15.00–23.00, et mitte takistada kala - paatide liikumist. Rasketel majanduskriisi aastatel, 1930ndate algu - ses, tehti mitmel pool süvendustöid hädaabitööde korras. Kevaditi pukseeriti aja ja kütuse kokkuhoiuks süvendajad ja praamid töö - kohtadele. 1940. aastal, pärast „rahvavõimu“ kehtestamist, töötati alguses vanade plaanide järgi. Petteks sõlmiti juulis leping NSVL välis - kaubanduse esindajaga süvenduskaravani (Nord, Maaimeja, kaks praami) kasutamiseks Paldiski lahel, kusjuures lubati maksta rendi - tasu ning ületunnitööde eest kopsakat lisatasu. Tegelikult võeti kõik Moskva käsu alla. 1941. aastast kamandasid ka süvendajaid puna - väelased. Kaugele kostab ragin ja kolin Üsna tihti on seda ilmselt kuulnud Rohukülast Heltermaale sõitjad. Enne sõda tuldi nende imemasinate tööd vaatama lähemalt ja kaugemalt, tulid lausa kooliõpilased ekskursioonile. 1938. aastal Mahu sadamas rüganud Nordi vaatamas käinud Naatanaela (kirjanik Osvald Tooming ) muljed olid lühidalt järgmised.
Süvendaja Nord seisab kui moolok sadamasilla ääres. Tal on abiks terve väike laevastik: kaks praami, nende sõidutamiseks puksiir
6 Kirjeldusi võib lugeda 1938. a 4. mai Virumaa Teatajast. Ÿ Soovitan lugeda ka: Riho Sõrmus. Eesti rannikumere süvendamisest 20. sajandi esimesel veerandil. Mere ja meeste lood. Kodurandadest maailmamereni. Klubi Pühalepa Vanamehed 2024, lk 59–66. Ÿ Maarius Utso artiklit Rukki kanali süvendamisest Teejuhi 2024. a talvenumbrist .
44
TEEJUHT / NR 1 3
Powered by FlippingBook