Teejuht kevad 2025

MAA

talvel 100 kilomeetrile tunnis. Need meetmed teevad talvise sõidu palju ohutumaks.

Kuidas toimib liiklusjärelevalve? Kasutame palju kaameraid – jälgime üle 3000 kilomeetri teid, seal - hulgas linnapiirkondades, kus kiiruspiirang on sageli 30 või 40 kilo - meetrit tunnis. See aitab tagada, et sõidukijuhid hoiavad nii linna - keskustes kui ka maanteedel sobivat kiirust. Kas Soomes on eraldi liikluspolitsei? Enam mitte. Varem oli, kuid nüüd on liikluspolitsei kohalike politsei - osakondade osa. Mõni linn võib eraldada liiklusjärelevalvele rohkem vahendeid kui teised, kuid tegemist pole enam üleriigilise süsteemi - ga, kus on spetsiaalne liikluspolitseiüksus. Liiklusjärelevalve on siis - ki endiselt esmatähtis, eriti linnapiirkondades, kus kohapeal tehtav kontroll võib olla tõhusam. Meil Eestis on probleeme sellega, et autojuhid ei pea kiirus - piirangutest kinni. Kuidas soomlased sellega toime tulevad? Kas nad on seaduskuulekamad? Sellel võib olla kultuuriline põhjus, kuid meil on Soomes ka range veapunktisüsteem, mis on kehtinud aastakümneid. Inimesed on sellega harjunud ja teavad, et kui trahve koguneb palju, võivad nad juhtimisõiguse kaotada. Süsteem on lihtne: kolme trahviga aasta jooksul või nelja trahviga kahe aasta jooksul kaasneb sõidukeeld. Seega juht kaotab oma juhiloa pärast kolme trahvi? Jah, isegi kui tegemist on väiksemate rikkumistega. Näiteks kolm kiiruseületamise trahvi lubatust vaid 10 kilomeetrit tunnis kiirema sõidu eest toob kaasa vähemalt kuupikkuse sõidukeelu. Algaja juhi puhul on künnis madalam – juhiluba võetakse ära juhul, kui aastaga on kogunenud kaks trahvi. Kas juhiloa võib ka jäädavalt kaotada? Tavaliselt peatatakse juhtimisõigus kindlaksmääratud ajaks, kuid kui keegi jääb korduvalt vahele, pikeneb iga kord ka keeluaeg. Kui keegi jääb pärast keeluaega varsti uuesti vahele, muutub keeld üha pikemaks. Eestis on kuulda veapunktisüsteemiga seoses protestihääli, sest osa inimesi leiab, et sellega kaasneb liiga palju järelevalvet. Kas Soome seisis silmitsi samalaadse vastupanuga? Meie süsteem on olnud kasutusel alates 1970-ndatest või 1980- ndatest, nii et igasugune tollane vastuseis on tõenäoliselt hääbunud. Tegelikult pole tegemist suurema järelevalvega, vaid pigem loen - dame registrites juba registreeritud rikkumisi. Minu arvates see lisatööd ei tekita, lihtsalt jõustame juba kehtivaid eeskirju. Soomes võivad perearstid otse politseile teada anda, kui inimesel on tervislikke näidustusi, mis takistavad tal turvaliselt sõidukit juhtida. Kuidas see toimib? Jah, alates 2004. aastast on arstid kohustatud politseile teatama patsientidest, kes nende arvates sõidukijuhiks ei sobi. Oleme teinud palju tööd, et koolitada arste juhtimissobivust hindama ning andnud

Soomes on liiklusohutus põhikooli õppekavas. Samuti käivad politseinikud õpilasi koolitamas.

neile suuniseid ja elektroonilisi vorme, et seda ülesannet lihtsustada. Selle tulemusena tuvastatakse kõik need, kes ei tohiks enam sõi - dukirooli istuda ja vajaduse korral teavitatakse politseid. Mis juhtub, kui politseile teatatakse, et kellegi terviseseisund mõjutab tema juhtimis võimekust ? Kui politseile teatatakse, et keegi ei vasta sõidukijuhtimise nõuetele, võidakse talle määrata ajutine sõidukeeld. Sõltuvalt olukorrast antakse juhile aega uue arstitõendi esitamiseks või kehtestatakse täielik sõidukeeld, kuni isik suudab tõestada, et ta sobib sõidukit juhtima. Kuidas on lugu eakate juhtidega? Kui sageli nad peavad tervise - kontrollis käima? Tavalise autojuhiloa (B-kategooria) puhul algavad korrapärased tervisekontrollid 70 . elu aastast ja seejärel uuendatakse juhiluba iga viie aasta järel (st 70-, 75-, 80-, 85-aastaselt). Raskeveokite juhiloa (C- ja D-kategooria) puhul hakatakse tervisekontrolle tegema varem, 45 . elu aastast, ning juhiluba tuleb uuendada iga viie aasta tagant kuni 68-aastaseks saamiseni ning seejärel iga kahe aasta tagant. Kas eakate sõidukijuhtide puhul piisab, kui teha tervisekontroll iga viie aasta järel? See on õigustatud küsimus, kuid me loodame, et arstid teavitavad politseid, kui keegi muutub nendel ajavahemikel juhtimiseks sobi - matuks. Samas, kui inimene ei käi arsti juures ja jätkab sõitmist, siis eeldame, et ta sobib endiselt sõidukit juhtima. Loomulikult võib mõni oma terviseprobleeme varjata, kuid n eid on vähe . Haridusel on liiklusohutuses suur roll. Kuidas Soomes liiklus - ohutuse alase haridusega lood on? Liiklusohutus on osa põhi- ja keskkooli õppekavast. Samuti käivad

64

TEEJUHT / NR 1 3

Powered by