Kaie Kruusmaa , Transpordiameti projekteerimise üksuse juhataja Elle Tamm , Transpordiamet i projekteerimise üksuse projektijuht
TEHNILISED ANDMED
Kogupikkus Tee uuel trassil Rekonstrueeritud tee 4-rajalised teed 2-rajalised teed Liiklussõlmed Tunnelid (<100 m)
17,5 km 14,4 km 3,1 km 11,1 km 6,4 km 4 4 1 7 16,2 km 131 ha
2023. aastal sai Lätis valmis Ķekava ümbersõit, mis oli Läti esimene avaliku ja erasektori partnerlusprojekt (ingl Public Private Partnership , PPP). Projekti juht oli Liesma Grinberga Läti maanteeametist. Vahendame tema ülevaadet projekti läbiviimisega seonduvast. Ķ ekeva ümbersõit asub Riiga sissesõidul. Senine 1 + 1 rist- lõikega maantee oli suure liiklussageduse tõttu pudelikaelaks (projekteerimise alguses oli aasta keskmine ööpäevane liiklussagedus (AKÖL) 17 000 autot ööpäevas, perspektiivne 25 000 autot ööpäevas). Probleemi lahendamiseks kavandati 2 + 2 sõidu - rajaga uus Ķekava ümbersõit. Lõigu pikkuseks on 17,5 km, sh sellest täiesti uuel trassil on 14,4 km. Ķekava ümbersõidu PPP-lepingu pikkus on 23 aastat, millest kolm aastat oli ehitusperiood ja ülejäänud 20 aastat on hooldeperiood. Lepingu maksumus oli 250 miljonit eurot, sh ehituse maksumus 122 miljonit eurot (ülejäänud on hooldeperioodi kulud). Ehitaja peab 20 aasta pärast Läti maanteeametile üle andma põhimõtteliselt uueväärses seisus teelõigu, millele kehtib veel viieaastane garantii. Leping sõlmiti 16.07.2021, kuid ettevalmistavad tegevused algasid juba märkimisväärselt varem. 2013. aasta lõpus otsustas Läti valit - suskabinet projekti algatamise ja 2014. aastal alustati teekoridoris maade omandamist. 2018. aasta lõpus kuulutati välja riigihange ehitus- ja hooldepartneri leidmiseks, võistleva pakkumisega läbirää - kimised kestsid pikalt ja lepinguni jõuti 2021. aastal. Riigihanke võitis Kekava ABT. Lepingu tüübiks DBFM (ingl Design, Build, Finance, Maintain ). Hankemenetlus võttis aega üle kahe ja poole aasta ning Läti kolleegide hinnangul ei saa ka uutes projektides seda aega oluliselt lühendada. Pakkumise võitja koostas põhiprojekti ja tööprojekti ning sai ise ette antud teekoridori piires valida tehnilisi lahendusi. See võimaldas ka teatud innovaatilisi lahendusi rakendada ja kiirendas ehitusprot - sessi. Näiteks rajatiste ehitust ei pandud talvel seisma, vaid paigal - dati tehases ette toodetud massiivse betoontruubi detaile, st rajatis konstrueeriti monteeritavatest detailidest. Sillale paigaldati erilised äravooluavadega äärekivid, kasutati komposiitmaterjalist valgus - tusmaste jne. Teelõik avati liiklusele 2023. aasta oktoobris. Seega võttis Läti esimene avaliku ja erasektori partnerlusprojekt otsuse langetamisest valmimiseni aega kümme aastat.
Sillad (<100 m) Ringristmikud Kogujateed Taristu ehituseks omandatud maad
Allikas: Liesma Grinberga / Läti maanteeamet
Läti kolleegid peavad esimest avaliku ja erasektori partnerlusprojekti õnnestunuks, kuigi protsess ja hankeperiood olid lepinguga seotud meeskonnale väga töömahukad ja pingelised. Rõhutati, et kogu protsessi õnnestumises mängib pädev ja koostöövõimeline mees - kond suurt rolli. Lepingut ei rahastata Läti riigieelarvest, vaid selleks peeti läbirääkimisi pankadega (European Investment Bank ja Nordic Investment Bank). Leping õnnestus sõlmida ajal, mil laenuintressid olid madalad. Läti kolleegide sõnum oli, et raha maksab praegu vähem kui tulevi - kus. Selles tuules on Läti kavandamas juba järgmisi PPP-projekte. Tulevikus kaalutakse võimalust hankesse minna üksnes üldise teekoridoriga, ilma tee eskiislahenduseta. Eskiisi esitavad pakkujad hanke ajal ja teeprojekti koostab pakkumise võitja. Pärast seda omandab riik vajalikud maad. Eskiisita ja projektita hankesse minek kõlas ehmatavalt ja ootamatult, kuid lätlased põhjendasid, et nende hinnangul on see efektiivsem, sest eskiis võib pakkujaid piirata, st võib piirata võitjat pakkuma paremaid tehnilisi lahendusi ja teist ruumilist paigutust. Optimaalne riskide jagunemine saavutatakse nii, et partnerile (hanke võitjale) suunatakse ümber need riskid, mida partner suudab efektiivsemalt hallata. Kokkuvõtteks järeldavad Läti kolleegid, et PPP on hea alternatiiv, kui vajadus on selgelt defineeritud, vahendid piiratud ja range fiskaalne distsipliin tagatud. HEA TEADA Avaliku ja erasektori partnerlusprojekti (ingl Public Private Partnership , PPP) puhul esindab erasektor avalikku sektorit avaliku sektori ülesannete täitmisel, osutades avalikku teenust või teostades projekti. Avaliku ja erasektori partner - luse eesmärk on tagada riigi ja/või kohaliku omavalitsuse kohustuste kiirem ja efektiivsem täitmine.
Allikas: Vikipeedia
67
TEEJUHT / NR 1 3
Powered by FlippingBook