Viktor Popov , Transpordiameti lennundusohutusnõunik
2024. aasta lõpus kinnitati aasta te ks 2025–2029 riiklik lennunduse ohutusplaan. Tegemist on strateegilise dokumendiga, milles esitatakse ohutuskava meetmed, kirjeldatakse praegust olukorda ning seatakse riiklikud lennuohutuse eesmärgid. iiklik lennundusohutusplaan koos riikliku lennundus - R ohutusprogrammiga on riikliku tasandi üks olulisemaid lennunduse ohutusjuhtimise dokumente, mis aitavad hoi - da ja tagada kõrget ohutuse taset lennunduses. Riiklik lennundus - ohutusplaan loetleb ülesanded, mida Transpordiamet koos lennun - dusorganisatsioonidega peab omaks võtma ja rakendama. Riiklik lennunduse ohutusplaan valmis koostöös lennunduse sidus - rühmade esindajatega. See on strateegiline dokument, mis annab riigi lennundussektorile viie aasta suuna. Riiklik lennunduse ohutusplaan toetab ohutusjärelevalve süsteemi tõhusat rakendamist, riskipõhist lähenemist ohutuse juhtimisele, samuti koordineeritud lähenemist koostööle Transpordiameti ja riigis lennunduse valdkonnas tegutsevate sidusrühmade vahel. Kõiki osalisi julgustatakse riiklikku lennunduse ohutusplaani kui lennundusohutuse pideva parandamise strateegiat toetama ja rakendama. Dokumendi väljatöötamise ja rakendamise eest vastutab Trans - pordiamet koostöös riigi lennundussektoriga. Väga oluline osa koostööprotsessist on riikliku lennunduse ohutusplaani täitmise seire, et tagada soovitud tulemuste saavutamine. Transpordiamet vaatab riikliku lennunduse ohutusplaani igal aastal üle, et selle sisu oleks aja- ja asjakohane. Aastate 2025–2029 plaanis tuuakse välja lennundussektori ülesed juhtimissüsteemi puudutavad tegevused. Fookusalaks on riikliku lennundusohutusprogrammi (ingl State Safety Programme , SSP) ja lennundusohutusplaani uuendamine ning edukas rakendamine, lennundusettevõtetes ohutusjuhtimissüsteemi edendamine ja hindamine, samuti juhtumite teavituste andmekvaliteedi tõstmine. Uue teemana on lisandunud näiteks see, et teatud lennundus - organisatsioonidel tuleb kehtestada uus infoturbe haldamise süsteem, et tagada infoturvariskide nõuetekohane juhtimine. Samu -
ti on vaja teha ettevalmistusi, et suudaksime rakendada lennujaa - mas maapealsele teenindusele kohalduvaid uusi nõudeid. Transpordiameti peadirektor Priit Sauk (paremal) ja lennundusteenistuse direktor Üllar Salumäe Eesti riikliku lennundusohutusplaani allkirjastamisel 12.12.2024. Lennutegevuse valdkonnas on Ukraina sõja tõttu fookuses tsiviil- ja militaarõhusõidukite hajutuse rikkumiste vähendamine. Samuti pööratakse tähelepanu lennufirmade lennuaja spetsifikatsiooni - skeemidele ning pilootide ja salongipersonali väsimuse vähendami - sele. Mehitamata lennunduse valdkonnas on oluliseks ülesandeks inimeste teadlikkuse tõstmine, eriti arvestades droonilennutamise populaarsuse kiiret kasvu. Samuti tuleb toetada U-space õhuruumi regulatsiooni rakendamist Eestis ning tagada teenusepakkujate sujuv sertifitseerimine. HEA TEADA Riiklik lennunduse ohutusplaan (EstPAS) on kooskõlas järgmiste rahvusvaheliste standardite, soovituste ja dokumentidega: Ÿ Convention on International Civil Aviation, Annex 19; Ÿ Global Aviation Safety Plan (GASP) 2023-2025 (ICAO Doc (10004); Ÿ EASA regulation (EU) 2018/1139; Ÿ The European Aviation Safety Programme (EASP); Ÿ The European Plan for Aviation Safety (EPAS) Edition 2024; Ÿ State Aviation Safety Programme (Riiklik lennundusohutus - programm 2024).
Vaata Eesti lennunduse ohutusplaani
55 95
TEEJUHT / NR 1 3
Powered by FlippingBook