efekt ei peatunud, sest kui ettevõte tahetakse kanda lennuohutus - nimekirja, kerkib õigustatud küsimus, kas riik, kelle järelevalve alla lennuettevõtja kuulub, teeb ikka piisaval tasemel järelevalvet, et tagada vastavus rahvusvahelistele lennundusnõuetele? Ehk hinda - misvisiidi eesmärk oli hinnata nii Tansaania lennuameti kui ka seal - sete sertifitseeritud lennuettevõtjate vastavust lennundusreegli - tele. Mismoodi hindamist läbi viiakse? Protsess on kõikides riikides ühesugune: hinnatakse ettevõtte ja/või lennuameti vastavust Rahvusvahelise Tsiviillennundusorganisat - siooni (ingl: International Civil Aviation Organization , ICAO) ohutus - standarditele. Tulemused esitatakse Euroopa Komisjonile, kes ot - sustab EL-i lennuohutuskomitee soovituse alusel, kas lisada ette - võtted lennuohutusnimekirja või mitte. Hindamismeeskond koosneb üldjuhul meeskonna juhist ning lennutegevuse, lennukõlblikkuse ja personalilubade valdkonna ekspertidest. Tavaliselt on hindamise tegevusplaan selline, et kaks esimest päeva kontrollitakse lennuametit ning pärast seda hinnatakse kahe järgmi - se päeva jooksul valitud ettevõtteid. Tansaanias keskenduti peami - selt lennundusettevõtetele, kus oli toimunud lennuõnnetus, et hin - nata, kas juhtunust tehti järeldusi ja õpiti. „Minu roll Tansaanias oli hinnata lennukõlblikkuse ja osaliselt ka juh - timissüsteemide vastavust ICAO standarditele. Samuti vaadata lennutegevuse ja personalilubade väljaandmist ning seda, kuidas Tansaania lennuamet on teinud lennuettevõtjate ja hooldusorgani - satsioonide järelevalvet,“ selgitas Ivo Tolga. Miks on hindamisvisiidid vajalikud? Hindamisvisiite tehakse olukordades, kui tekib kahtlus, kas riigi lennunduse pädev asutus suudab tagada rahvusvaheliste lennu - ohutuse nõutele vastava sertifitseerimise ja järelevalve. Kui hinda - misvisiidi käigus tuvastatakse, et mõne riigi võimekus ei vasta nõuetele ehk lennuamet ei suuda täita rahvusvahelisi ohutusjärele - valve kohustusi, võib Euroopa Komisjon ohutuskomitee soovituse alusel lisada kõik selle riigi lennuettevõtjad EL-i lennuohutusnime - kirja (ingl: Air Safety List , ASL). Samuti viiakse hindamisi läbi, kui riik soovib, et tema lennuettevõtjad eemaldataks sellest nimekirjast. Mis on Euroopa Liidu lennuohutusnimekiri? ASL on tõhus ja rahvusvaheliselt tunnustatud vahend, mis aitab parandada rahvusvahelise lennunduse ohutust. See kehtib nii EL-i lendudele kui ka lendudele, mis toimuvad väljaspool EL-i. Nimekirja kantud lennuettevõtjatel on keelatud lennata EL-i, EL-is ja sealt lahkuda (sealhulgas ülelend). ASL-i saab lisada ka vedajaid, kes isegi ei opereeri EL-is.
Foto d : erakogu
Ivo Tolga Tansaania lennuameti esindajatega lennundusettevõtet hindamas.
teadlikkust ja hoiatada neid ohutusprobleemide eest, et nad saak - sid otsustada, kas lennata nimekirja kantud lennuettevõtjaga või arvestada võimalike riskidega, mis mõne riigi puhul võivad puudu - tada kõiki lennuettevõtjaid. Samuti peetakse ASL-i tõhusaks enne - tusvahendiks, kuna kontrolli all olevad riigid püüavad parandada oma ohutusjärelevalvet, et vältida nimekirja sattumisega kaasnevat halba mainet. Kas nimekirja kantud lennufirmad on ohtlikud ja nendega lendamist peaks vältima? Nimekirjas olemine ei tähenda, et lennufirma lennukid on ohtlikud või võivad igal hetk alla kukkuda. See on pigem märk, et kuskil on midagi valesti. Nimekirja võib sattuda ka siis, kui lennufirmas on asjad kõik laitmatus korras – lennukid hooldatud, piloodid koolitatud jms, kuid näiteks sertifitseeriv lennuamet on alarahastatud ega suuda tagada vajalikku järelevalvet. Sageli on lennuettevõtjate sisemine korraldus isegi parem kui ametitel, kuna nad kasutavad nüüdisaegset IT-tehnoloogiat ning suudavad enne tõsiste problee - mid tekkimist ohte ennetada.
HEA TEADA
Euroopa Komisjon uuendas EL-i piirkonnas keelatud või piiratud lennufirmade nimekirja viimati 2024. aas - ta detsembris. Nimekirja järgi on Euroopa õhuruumis keelatud lennata 129 firmal 16 riigist.
Miks ja kellele on lennuohutusnimekiri vajalik? Nimekirja kandmise eesmärk on tõsta EL-i kodanikest lennureisijate
Vaata lennuohutusnimekirja
55 97
TEEJUHT / NR 1 3
Powered by FlippingBook