LENNUOHUTUS
Foto: Transpordiamet
Drooni tuleb lennutada visuaalses otsenähtavuses või õhuruumi vaatleja abil.
Droonilennutamisel kehtivad kirjutatud ja kirjutamata reeglid
Marko Liiva , Transpordiameti mehitamata lennunduse osakonna vaneminspektor
Droonilennutamise kõrghooaeg on peagi käes ning sellega seoses tuleb taas meelde tuletada, et lennuohutuse tagamiseks on droonidega lendamisel ette nähtud reeglid.
rooni võib lennutada kuni 120 meetri kõrguseni või madala - D male, kui on seatud piiranguala. Näiteks Tallinnas on lennu - jaama läheduse tõttu seatud maksimaalseks piiriks 90 meetrit ning lennujaamale lähemale jõudes on kõrguspiir veelgi madalam. Samuti tuleb drooni lennutada visuaalses otsenähtavuses või kasu - tada õhuruumi vaatleja abi. Seda selleks, et tagada olukorratead - likkus drooni ümber, sest kaamera näitab vaid ühte suunda, kuid madalalt lendav kopter võib läheneda ka drooni tagant. Kui lenna - takse FPV-drooniga, on õhuruumi vaatleja kasutamine kohustuslik. FPV (ingl first person view ) on drooni või mõne muu mehitamata õhusõiduki lennutamise viis, kus kaugpiloot ise õhusõidukit ei näe, vaid lennutab seda spetsiaalsete prillide, telefoni, arvuti või muu vahendi kaudu. Droonilennutamiseks on ka protseduurilised reeglid, millega iga algaja, aga ka juba kogenud drooniomanik peab arvestama. Nimelt tuleb kaameraga drooni puhul end üldjuhul registreerida käitajaks ning käitaja registreerimisnumbrit igal aastal pikendada. Registree - rimine ja pikendamine toimub LOIS-infosüsteemis ning peale taotlu - se edukat esitamist tuleb käitaja registreerimisnumber kinnitada oma droonile. Kui droon kaob või juhtub midagi muud, on numbri jär - gi võimalik drooni omanik üles leida. Vähemalt 250 grammi kaalu - vate droonide puhul on A1/A3 pädevustunnistuse saamiseks kohustuslik teha eksam. See tõstab droonilennutamisel teadlikkust
ning tagab ohutuse. Lisaks peab teadma, kui kaugel inimestest võib drooni lennutada. See oleneb drooni kaalust või klassimärgistusest.
Enne lendu peab jälgima ka kaardirakendust, kus on kirjas kõik piirangualad. Näiteks võib olla kohustuslik küsida lendamiseks luba või lendamiseks on seatud kõrguspiirangud. Kahjuks saab Transpordiamet järjest rohkem teateid reegleid rikku - vate droonilennutajate kohta. Seda ka Tallinna lennujaama lähedu - ses, mis omakorda tekitab reaalse ohu mehitatud lennundusele. Transpordiamet tuletab meelde, et droonilennutajate tegevust piiravad reeglid on loodud lennuohutuse tagamiseks ning teadlikult või teadmatusest reegleid rikkudes panete ohtu teiste inimeste elu. Droonilennutamisel võib kaaskodanikke häirida ka droonide tekita - tav müra ja nende privaatsust häirida drooni kaamera. Kuigi privaat - suse tagamine pole otseselt Transpordiameti ülesanne, siis tuleta - me meelde, et drooniga filmides ei tohi inimesed ja asukohad olla äratuntavad. Samuti palume kaaskodanikega arvestada ning kui kedagi droonilend häirib ja ta sellest teada annab, siis tuleks lend lõpetada või viia teise kohta. Eriti, kui selleks avaldab soovi maaoma - nik, kelle valduse kohal lend toimub. Ka pole avalikus ruumis droo - niga filmimine alati sobilik. Näiteks vaatamisväärsuste filmimine on sobilik, aga rannas inimesi filmida pole sotsiaalselt aktsepteeritav.
Rohkem infot droonilennutamise kohta
55 99
TEEJUHT / NR 1 3
Powered by FlippingBook