LÕPUTÖÖ
Foto: Adobe Stock
Eesti Lennuakadeemia lõputöö „Sabarootori efektiivsuse vähenemise
teadlikkus Eestis tegutsevate kopteripilootide seas.“ Juhendaja Karl-Eerik Unt , MSc, konsultant Jaan Annus
Sabarootori efektiivsuse vähenemise teadlikkus Eestis tegutsevate kopteripilootide seas
Lõputöö eesmärk oli välja selgitada Eestis tegutsevate kopteripilootide teoreetilised teadmised ja kogemused seoses sabarootori efektiivsuse vähenemisega ning vajadusel anda soovitusi probleemi lahendamiseks.
husõidukite õnnetuste puhul on palju faktoreid, mis õnnetusi Õ põhjustavad või katastroofilisele tagajärjele kaasa aitavad. Niisamuti võib üheks faktoriks kopteriõnnetuste juures olla sabarootori efektiivsuse vähenemine (ingl unanticipated yaw või Loss of Tail rotor Effectiveness, LTE). LTE on seotud aerodünaami - liste efektide ja piloodi valitud lennuparameetritega, mis võivad areneda kontrollimatuks pöörlemiseks ja lõppeda õnnetusega. Sealjuures on oluline, et piloot oskaks seda ennetada ja ebasoodsat olukorda parandada. Esmakordselt tuvastati efekt 1980ndatel USA sõjaväe kopteril OH-58. Hilisematel uuringutel selgus, et efekt ei teki ainult nendel kopteritel, vaid on seotud kõikide ühe pearootori ja sabarootoriga kopteritel. Tänapäeval pole probleemi mõju vähenenud. Ameerika Ühendriikide Riiklik Transporditurvalisuse Amet (ingl National Trans -
Raul Paju Eesti Lennuakadeemia vilistlane
Foto: erakogu
portation Safety Board , NTSB) tuvastas USA territooriumil ligi viis õnnetust aastas, mille põhjuseks peeti LTE tekkimist. Lisaks sellele soovib Euroopa Lennundusohutusamet (ingl European Union Avia - tion Safety Agency , EASA) hinnata Euroopa lennundusohutusplaani 2023–2025 (ingl European Plan for Aviation Safety , EPAS) raames LTE mõjusid.
101
TEEJUHT / NR 1 4
Powered by FlippingBook