Teejuht suvi 2025

Ain Alvela , Teejuhi kaasautor

SPX Aids to Navigationi nime kandev ettevõte on tegutsenud juba Eesti iseseisvuse taastamisest alates. Praegu on fookus navigatsioonimärkide ja -tulede tootmisel, ent tänu emafirmale püritakse üha laiemale rahvusvahelisele turule. ttevõtte juured ulatuvad tegelikult tagasi veelgi varase - E masse aega, mil seltskond erinevates ettevõtetes töötanud insenere kaotas nõukogude korra kokku kukkumise järel töö ning nad asusid endale uut rakendust otsima. Samal ajal sai Eesti taas vabaks ning koos sellega sai noor riik enda valdusse ka kõik meremärgistuse seadmed, alustades poidest ja lõpetades ajaloo - liste tuletornidega. Toona tegeles selle valdkonnaga Veeteede Amet, kes palkas maini - tud insenerid tööle, et välja arendada senisest efektiivsemad, eelkõige just energia säästmise seisukohalt ökonoomsemad seire - seadmed. Insenerid töötasid AS-is Küberneetika, mis oli loodud Küberneetika Instituudi juurde ja Veeteede Amet tellis neilt teenust. Meremärgistus peab olema energiat säästev Suure arenguhüppe tõi esimeste valgusdioodlampide ehk leedide jõudmine laia kasutajaskonna kätte ning kohe hakati ka Eestis uuri - ma, kuidas neid navigatsiooniseadmetes saaks kasutada. OÜ SPX Aids to Navigation arendusjuht Sven Neeme märgib, et 1990. aas - tate keskel jõudsid esimesed leedlampidega navigatsioonilaternad meremärkide külge laevadele teed juhatama. „Uute laternatüüpide väljatöötamise peamine eesmärk oli energia kokkuhoid, sest vanad laternad nõudsid suurt elektrivõimsust. Selle tõttu olid nende energiaga varustamiseks kasutusel ka väga erilised seadmed, mis vajasid regulaarselt põhjalikku hooldust,” meenutab Neeme. „Lisaks olid ametis ka tuletornivahid ja üldse oli kogu süs - teemi üsna kohmakas kontrollida ja kallis üleval pidada.“ Valgus - dioodlaternad andsid võimaluse kõike märksa efektiivsemaks muuta, sest need on palju väiksema võimsustarbega ja sisuliselt hooldusvabad. Edasine tuli juba samm-sammult – arendati üha uusi tooteid, Eesti meremärgid said järjepanu uue valgustuse, töötati välja laternad näiteks mobiilimastidele või sadamakraanadele ning tasapisi siirduti oma töödega juba ka piiri taha. Sven Neeme toob võrdluseks välja, et kui vanasti valgustasid kõrgeid objekte mitmesajavatised elektripirnid, siis nüüdsed ana - loogsed leedlahendused vajavad tööks vaid vähem kui kümmekond vatti ja kestavad tuhandeid töötunde kauem.

SPX AtoN-i uus tootmishoone ja kontor Tänassilma tööstuspargis.

Ühtsuses peitub suurem võimekus Mahukam tooteportfell tingis ka muul moel laienemise. Tänu side - metele Rahvusvahelise Meremärgistuse ja Tuletornide Administrat - sioonide Liiduga (ingl International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities , IALA) jäädi oma tegevusega üha rohkem silma ka rahvusvahelisel areenil. Nii otsustas Kana - da–Soome navigatsiooniseadmete tootja Sabik 2017. aastal Eesti meremärkidega tegelevad insenerid toonasest AS-ist Cybernetica välja osta ja eraldi firma luua. Nagu paljudel teistelgi aladel, toimub ka merenduses üleilmne konsolideerumine ning loodud ettevõte ühines käesoleva kümnendi alguses USA korporatsiooniga SPX ning sellest ajast jätkatakse praeguse ärinime all. Aasta tagasi liideti grupiga ka ettevõte nimega Sealite ning nüüdsest ühendabki SPX-i navigatsiooniseadmete divisjon endas Sealite ja Sabiku ärisuun - dasid. „Navigatsiooniseadmed on ülemaailmses mõistes ikkagi nišivald - kond ja mitme oma ala tipptegija koondumine annab siin suure konkurentsieelise,” märgib Sven Neeme. „Korporatsooni Eesti ette - võttes on merendus jäänud ikkagi meie tegevuse põhifookuseks. Meie vastutusalasse kuuluvad keerukamad ja ka võimsamad merelaternad, sektortuled ja muud spetsiifilised navigatsiooni - valgustid. Aga paar aastat tagasi hakkasime tootma ka poisid.” Selleks asutati Eestisse tootmisüksus, mis peab varustama hakkama eelkõige Euroopa regiooni vajadusi, sest siiani toodeti poisid vaid Austraalias ja USA-s.

„Meie vastutusalasse kuuluvad keerukamad ja ka võimsamad merelaternad, sektortuled ja muud spetsiifilised navigatsioonivalgustid.” Sven Neeme

1 3

TEEJUHT / NR 1 4

Powered by