MAA
RIIGITEEDE KATTE KESKMINE VANUS
30
25
20
15
10
5
0
Põhimaanteed (1603 km ja 62% taastusremonti) Kõrvalmaanteed (8708 km ja alla 10% taastusremonti)
Tugimaanteed (2407 km ja 31% taastusremonti)
Riigiteed kokku
Allikas: Transpordiamet
rueerimiseta halveneb teede tasasus aeglaselt (0,1–0,2 mm/m aastas), kuid seda vaid juhul, kui teekatet ei lasta päris ära laguneda ehk tehakse säilitus- või taastusremonti. Praeguse rahastuse juures on peamiselt pindamine päästnud meid teekatete seisukorra kiirest halvenemisest. Defektide inventeerimist tehakse kevaditi, kui katte defektid on hästi näha. Teel fikseeritakse kümme defektiliiki, mille põhjal arvutatakse defekti katteprotsent ehk defektisumma. Aastas inventeeritakse iga teine kattega tee. Kui vahepeal ei ole Transpordiamet riigiteedel defektide statistikat jälginud, sest säilitusremondiks oli raha piisa - valt ja sajandivahetusel langes defektisumma 4%-lt 1%-le, siis 2024. aastal vaatasime üle viimase kümne aasta keskmised defekti - summad. Põhimaanteedel on seis üsna hea, kuigi parimad aastad olid 2018–2021. Tugimaanteedel, kõrvalmaanteedel ja riigiteede koond - näitaja puhul olid viimased parimad aastad 2020 ja 2021 ning edasi on nähtav defektide osakaalu suurenemise trend. Katte roopa sügavust mõõdetakse riigitee lõikudel, kus liiklussage - dus on üldjuhul suurem kui 1000 autot ööpäevas. Roopa sügavust mõõdetakse tee kõigil põhisõiduradadel ning arvesse läheb iga 100 meetri suurim roopa sügavus millimeetrites. Kuna suurema liik - lusega teedel tekitab roopaid peamiselt talvine naastrehvide kasuta - mine, mis kulutab katet, siis roopaid mõõdetakse kevaditi.
tasasuse halvenemine on üldjuhul suhteliselt aeglane (0,1–0,2 mm/m aastas), siis seda pole vaja igal aastal mõõta.
Kõigil riigiteedel näitas teekatte keskmine tasasus paranemise trendi, kuid aastatel 2022–2024 on paranemine peatunud ja trend on languses. See näitab, et remondirahade suurus eelarves on tuntavalt alla vajaliku. Enamikul suurema liiklusega teedel on vanad ebatasased katted ümber ehitatud ja tehakse põhiliselt kulumis - roobastest tingitud taastusremonti. Väiksema liiklusega teede tasasuse parandamisega ei ole jõutud veel piisavalt tegeleda ja seal on katete keskmine vanus juba üle 25 aasta. Praegu peetakse püsikatendi elueaks 20 aastat, mida saab pikendada õigeaegsete kergemate remontidega. Kui põhimaanteede keskmine tasasus on väga hea ja tugimaantee - del hea, siis kõrvalmaanteedel mitte. Teekasutaja jaoks tähendab see väiksemat sõidumugavust ning auto- ja ajakulu. Vaadeldes ehitus- ja remondimahtusid, mis mõjutavad teede kesk - mist tasasust, siis kogu riigiteede säilitusremondi (põhiliselt pinda - mine) mahud on võrreldes eelnevate aastatega vähenenud ning ehituse, rekonstrueerimise ja taastusremondi maht on vähenenud juba sajandi alguse tasemele. Riigiteede 2024. aasta keskmise tasasuse koondnäitaja on sama, mis kahel eelneval aastal, kuid teeliigiti andmeid vaadates oli põhi- ja tugiteedel murdepunktiks 2022. aasta, pärast mida on näha olukorra halvenemist. Rekonst -
48
TEEJUHT / NR 1 4
Powered by FlippingBook