MAA
LIIKLUSOHUTUS LÄTIS Läti liiklusohutuse õppetunnid
Dea Paraskevopoulos , Transpordiameti kommunikatsiooniekspert
Lätis väheneb liiklussurmade arv pidevalt ja riik paistab silma struktureeritud ja andmepõhiste liiklusohutusreformide rakendamisel. Riia Tehnikaülikooli professor Juris Smirnovs , liiklussüsteemide ekspert ja riikliku liiklusohutuspoliitika nõunik selgitab, kuidas veapunktisüsteem, elektrooniline järelevalve ja tõukerattaid hõlmavad liiklusreeglid kujundavad Läti teedel ohutumat tulevikku.
Kas nende süsteemide kehtestamisel oli avalikkuses vastuseisu? Loomulikult ei ole ükski meede, mis piirab isiklikku vabadust, popu - laarne. Kuid suuremaid proteste või poliitilisi vastureaktsioone ei olnud. Inimesed aktsepteerisid seda järk-järgult, eriti kui nad nägid, et see vähendab tõhusalt liiklussurmasid. Milline on olnud keskmist kiirust mõõtvate kaamerate mõju? Need on vähendanud kiiruse ületamist, kuigi keskmise kiiruse mõõtmine on endiselt ebapopulaarne meede. Kuna keskmise kiiruse kaamerad kehtestavad ühtlase kiiruse kogu teelõigul, on see soodustanud kiiruspiirangute paremat järgimist. Näiteks aasta jooksul registreeriti neil lõikudel 45 000 rikkumist. See ilmestab, kui laiapõhjaline on järelevalve. Millised on kiiruspiirangud linnades ja maapiirkondades? Üldiselt on kiiruspiirang linnas 50 km/h, kuigi teatud piirkondades, näiteks koolide lähedal, võib see langeda 30-ni. On räägitud kiirus - piirangute vähendamisest linnades 40-ni, mida mõned eksperdid soovitavad. Kruusateedel või kehva pinnakattega maapiirkondades on maksimaalne kiirus 80, kuigi sageli sõidetakse olude tõttu aeglasemalt.
Mida on Lätis viimastel aastatel tehtud liikluse ohutumaks muutmisel? äti on aastate jooksul rakendanud mitmeid meetmeid. Üks L esimesi oli 2004. aastal kasutusele võetud veapunkti - süsteem. Aasta hiljem vähenes liikluses hukkunute arv 14% võrra, mis näitab, et sellel oli positiivne mõju. 2011. aastal võtsime kasutusele kiiruskaamerad ja 2023. aastal hakkasime kasutama keskmise kiiruse mõõtmise kaameraid. Nende meetmete eesmärk on olnud mõjutada kiiruskäitumist ja üldist ohutust teedel. Kuidas veapunktisüsteem toimib? Rikkumised annavad erineva arvu punkte. Kaheksa punkti tähen - dab sageli tõsist rikkumist, näiteks joobes juhtimist. Kui juht ei osale rehabilitatsioonikursustel, jäävad punktid registrisse viieks aastaks. Väiksemate rikkumiste eest võivad punktid koguneda kahe aasta jooksul. Noortel juhtidel, kellel on vähem kui kaks aastat kogemust, on lävi madalam – kümme punkti võib kaasa tuua juhiloa peatamise ja nad peavad uuesti eksami sooritama. Kogenud juhtide puhul on piiriks 16 punkti.
58
TEEJUHT / NR 1 4
Powered by FlippingBook