MAA
Liiklusohutusest tuleb pidevalt rääkida. Kui pingutused peatada, tulevad vanad käitumisviisid tagasi.
Nullvisiooni prioriteedid.
rentimine tekitab probleeme, kuna nooremad inimesed saavad neid kasutada nõuetekohase väljaõppeta.
õppima. Paljud koolid on töötanud välja oma liiklusohutus - programmid.
Lugesin kusagilt, et Leedu on rakendanud ligi tuhat liiklus - ohutusmeedet. Kas see vastab tõele? Jah. Oleme tegelenud kõigega – alates sõidukite tehnilisest ülevaa - tusest kuni ohutumate autode kasutuse edendamiseni. Haridus, hädaabisüsteemid, taristu – see on kõikehõlmav ökosüsteem. Ka ühiskonna mentaliteet on muutumas. Eestis peetakse kiiruse ületamist ikka veel normaalseks. Kuidas olete Leedus suutnud seda mõtteviisi muuta? Liiklusohutusest tuleb pidevalt rääkida. Kui pingutused peatada, tulevad vanad käitumisviisid tagasi. Teeme pidevalt hetkeseisu hindavaid ülevaatusi, et tuvastada liiklusohtlikke kohti ja neid ohutumaks ehitada. See on pikk ja pidev protsess. See annab meile tõesti lootust. Eriti kiiruskaamerate puhul – mitte pelk järelevalve, vaid viis elude säästmiseks. Täpselt. Kui süsteemi kasutatakse õigesti, ei kaasne sellega isikuandmete kaitse üldmääruse rikkumisi. Me ei ole kiirus - kaamerate puhul puutunud kokku privaatsust riivavate probleemi - dega. Kas Leedu suudab nullvisioonini jõuda? Ma usun, et jah. Järgime Rootsi ja Norra eeskuju. Mõned aastad tagasi arvasime, et 50 hukkunut miljoni inimese kohta aastas on suurepärane tulemus. Nüüd oleme jõudnud 42-ni ja olukord paraneb. Samm-sammult jõuame ka nullini. Millist rolli mängivad teised ministeeriumid ja asutused? Liiklusohutust toetavad eri ministeeriumid – transpordi- ja kommu - nikatsiooniministeerium, siseministeerium, haridus-, tervishoiu- ja kultuuriministeerium – aga ka mittetulundusühingud, sealhulgas religioossed rühmitused. Toetume andmetele, et riskipiirkondades taristut parandada ja järelevalvet tõhustada, samuti on suur roll meediakampaaniatel.
Kas automatiseerimine on vähendanud vajadust politsei järele maanteedel? Tänu 212 kiiruskaamerale (78 punktkiiruskaamerat ja 134 keskmise kiiruse kaamerat), mis rahustavad liiklust erinevates piirkondades, oleme suutnud vähendada liiklusjärelevalveks vajalike ametnike arvu. Siiski on politseil endiselt võtmeroll sellistes küsimustes, nagu alkoholi ja narkootikumide mõju all juhtimine, seda järelevalvet ei saa automatiseerida. Kas Leedus arutatakse alkoholi piirmäära langetamist? Praegu on Leedus piirväärtuseks 0,4%, kuid käivad arutelud nulltolerantsile ülemineku üle. See võib juhtuda lähitulevikus. Kuidas tegelete uute liiklusohutust raskendavate nähtustega nagu elektrilised tõukerattad ja pisi mopeedid? Tõukeratastega seotud õnnetuste arv on suurenenud. See on keeruline ülesanne, sest paljud neist on renditud, mis muudab nende reguleerimise keeruliseks. Kuid just selle intervjuu andmise päeval – 27. märtsil – võeti vastu liiklusohutuse seaduse oluline muudatus, mis kohustab kõiki kergliikurite kasutajaid kandma kiivrit, samuti on teatud tingimustel nõutavad helkurid, tuled ja ohutusvestid. Nõuded jõustuvad 1. jaanuaril 2026. Meie arvates on see suur samm edasi mikrosõidukite ohutuse reguleerimisel ja haavatavate liiklejate kaitsmisel. Kuid arutatakse ka kiiruspiiranguid, eriti jalakäijate aladel. Nende reeglite jõustamine on omavalitsusüksustes erinev. Kas kergliikuritele on kehtestatud kiiruspiirangud? Jah, koostöös mõnede ettevõtetega oleme piiranud tõukside kiirust teatavates tsoonides, näiteks jalakäijate aladel. Kuid erakätes olevad tõuksid on endiselt probleemiks. Arutame selle üle, kas tõuksid peaksid üldse olema kõnniteedel lubatud. Ja pisi mopeedid? Pisim opeedid ei ole Leedus eriti populaarsed, võimalik, et ilma tõttu. Kuid need on siiski osa meie liiklusohutuse järelevalvest. Mopeedide
62
TEEJUHT / NR 1 4
Powered by FlippingBook