Fotod: Eesti Maanteemuuseum
Autode kokkupõrkes purunenud auto 1937. aastal .
Foto: Andres Seene
iiklusohutus on kogu 20. ja 21. sajandi vältel järk-järgult nii L meil kui ka mujal paranenud. See on toimunud ametkondade koostöös ning eri meetmete (taristu arendus, sõidukite kont - roll, teavitustöö) koosmõjul ja sihipärase tegevuse tulemusel. Ühiskonna ja poliitika arenguga on muutunud arusaamad, meeto - did, sõnumid ning tehnoloogiad, kuidas inimesi liikluses peituvatest ohtudest tulemuslikult teavitada. Ka ohutegurid on ajaga muutu - nud. Liiklusteavitustöö sõnumid läbi aja“ annab ülevaate liiklusohutuskampaaniate sõnumitest ja kujundusest Eestis läbi üheksa aastakümne. Selle aasta kevadel maanteemuuseumis valminud välinäitus „Tähelepanu, ettevaatust – näitus!
Avariilisi kaherattalisi 1960. aastatest.
liikluskontrolli. Iga päev võis kuulata loenguid koosolekutel ja raadios. Tallinnas pandi üles liiklusnäitus, mida külastas 17 000 huvilist. Üle riigi toimus mitmesuguseid demonstratsioone ja aktusi. Aasta hiljem üritust korrati. Hobuajastu ohutaju 1930. aastatel domineerisid Eesti liikluspildis hobusõidukid. Kuna maal sõideti üha rohkem jalgrattaga ja linnades autoga, keskenduti tollastel esimestel liiklusnädalatel neljale põhisihtrühmale: jala - käijatele, jalgratturitele ning hobuveoki- ja mootorsõidukijuhtidele. Peale liikluseeskirjade täitmise oli oluline, et kõik sihtrühmad oleksid üksteisest teadlikud liiklejad: juhid vankrites ei magaks, hobustel oleks rauad suus ning kõik sõidukid oleks varustatud tulede ja helkuritega. Kuigi mootorsõidukeid oli vähe, juhtus 1930. aastatel inimese surmaga lõppenud liikõnnetusi samal määral kui praegu. Liiklustihedus oli tänasega võrreldes samas olematu, 1930. aastate lõpul oli Eesti liikluses kokku ligi 10 000 mootorsõidukit, ligi 200 000 hobust ja umbes samal hulgal jalgrattaid. Tollast õnnetuste suurt hulka saab seletada asjaoluga, et inimesed polnud motoriseeritud liikluse ja selle kiirusega kohanenud.
Esimesed liiklusnädalad (1938–1939) Silmad lahti liiklemisel!
Selleks, et liikluses peituvaid ohte paremini selgitada, korraldati Eestis 1938. aasta kevadel Maanteede Talituse (praeguse Trans - pordiameti eelkäija) eestvõttel ja juhtimisel esimene üleriiklik liiklus - nädal. Eesmärk oli kasvatada kodanikke teavitustöö kaudu tead - likeks liiklejateks. Liiklusnädal korraldati teedeministri toetusel ning selle tarvis kutsuti ellu liiklusnädala peakomitee, kuhu kuulus üle 20 riiklike ja ühiskondlike organisatsioonide esindaja. Esimene liiklus - nädal peeti 12.–16. mail 1938, mil tehti liikluspropagandat. Liiklus - nädala avas teedeminister raadiokõnega. Nädala jooksul jaotati tasuta brošüüre, plakateid ja lendlehti ning rakendati rangemat
77
TEEJUHT / NR 1 4
Powered by FlippingBook