Foto: Rahvusraamatukogu
Foto: Eesti Kunstimuuseum
Foto: Rahvusraamatukogu
Plakat „Eesel jääb eesliks!” (1973); autor: Alfred Saldre; kirjastaja: Eesti NSV Punase Risti Seltsi Keskkomitee.
Plakat „ Liiklusohutus (1977)”; autor: Rudolf Kangert; kirjastaja: Eesti Raamat.
Plakat „Kas oli kiire?” (1966); autor: Edgar Valter.
Suurem kiirus, suurem oht (1970–1990) Loomad pääsevad lahti ja autoinspektsioon peab neile jahti! 1970. aastatel jõudis Eesti NSV-sse esimene moodsam sõiduauto VAZ/Žiguli, millega sai arendada juba tänapäevast kiirust, sõltumata sellest, kas teede kvaliteet ja sõiduoskused seda toetasid. Defit - siidist hoolimata hakkas ka isiklike sõiduautode arv kasvama ja Eesti NSV-st sai üks autostunumaid liiduvabariike. Õnnetused ei hüüdnud tulles. Seetõttu tekkis vajadus hakata reguleerima piirkiirust. Alates 1. aprillist 1975 kehtestati piirkiiruseks 90 km/h asulavälisel teel ja 60 km/h asulasisesel teel. Samal ajal muutus kohustuslikuks ka turvavöö kasutamine, kui see oli sõiduki varustuses olemas. Halb liiklus- ja liiklemiskultuur oli suur probleem. Liikluses hukkunute arv oli näiteks 1970. aastate arvestuses suurem kui tänapäeval, ent liiklustihedus vaid 20% praegusest. Eeslid autoajastu liikluspildis Liiklusohutusega tegeles Eesti NSV-s Riiklik Autoinspektsioon. Hoolimata karmidest karistustest ning küllalt tõhusast ja hästi toimivast liikluskontrollist, jäi hukkunute ja raskelt vigastatute arv neil aastail ikkagi väga suureks. Tolle aja teavitusmaterjalides kajas - tati teemasid, mis on aktuaalsed tänapäevalgi (alkohol, piirkiirus, pikivahe, turvavöö kinnitamise vajadus jt). Defitsiidi kiuste oli auto - ajastu ometi Eestimaale jõudmas. Autost oli saamas elustiili ja pres - tiiži sümbol ning seda toetas omal moel ka riiklik propaganda oma sõnumites. Jalakäijad olid liiklusõnnetustes ühtäkki ise süüdi ja neid võrreldi isegi eesliga.
Foto: Rahvusarhiiv
Avariiliste autode näitus Tallinnas 1963. aastal.
Foto: Eesti Maanteemuuseum
Verised üheksakümnendad (1991–2000) Helkuriga võidavad kõik!
Pärast Eesti iseseisvuse taastamist siinne ühiskond muutus ja vara - semad kontrollimehhanismid korraldati ümber. Sellega kaasnes
Avarii läbi teinud VAZ-2102 1980. aastatel.
79
TEEJUHT / NR 1 4
Powered by FlippingBook