Teejuht suvi 2025

ÕHK

Fotomeenutus Estonian Airi päevilt – lennu meeskond. Kadri Tusis pildil keskel.

„Ka lennukeid kontrollivad teise osakonna inspektorid. Meie vaatame, et lennufirma koostatud ja käsiraamatusse kantud protse - duurid on kooskõlas kehtivate regulatsioonidega ja kas personal neid täidab. Kusjuures firma mõned lennukid ei pruugi kunagi Eestis - se sattuda,” selgitab Kadri Tusis oma töö iseärasusi. „Kui lennufirma ja selle õhusõidukid on nõuetekohaselt registreeritud ning firma soovib hakata tegelema ärilise lendamisega, siis tuleb mängu meie osakond, mis hindab ettevõtte vastavust normatiividele, väljastab vajalikke sertifikaate ja teeb järelevalvet. Piltlikult öeldes oleme vastavuskontrolli ja regulatsioonide ahela üks lüli.” Kontroll ja raportid moodustavad järelevalves terviku Protsess algab ettevõtte sertifitseerimisega, mille käigus kontrolli - takse muu hulgas ka seda, et ettevõttes oleksid täidetud vastutavad ametikohad. Nii peab olema konkreetne vastutaja lennutegevuse, koolituse, lennukõlblikkuse, maapealse teeninduse jms eest. Ins - pektorid veenduvad, et kõike, mida ettevõte on käsiraamatus lubanud, ka reaalselt täidetakse. Sertifikaadi saamine võtab Tusise sõnul aega vähemalt pool aastat.

Oluline osa on ka raporteerimine. Lennufirma on kohustatud esita - ma raporteid nii sageli kui võimalik, kirjeldades näiteks aset leidnud vahejuhtumeid. Seda paljuski ka selleks, et teised saaksid vigadest õppida, samas on see tänuväärne infomaterjal ka firmale endale, et oma senise tegevuse põhjal järeldusi teha ja nõrku kohti tugevdada ning möödalaskmisi ennetada. Tänapäeval lisandub ka keskkonnaalaseid nõudmisi, mida lennu - firmad peavad järgima ja vastavad ametkonnad nende täitmist kontrollima. Ärilise lennutegevuse üksus saab rikkumiste korral algatada kõige - pealt haldusmenetluse, mille käigus palutakse näiteks mingid andmed korrastada või juhitakse probleemsele asjaolule tähele - panu. Järgmine samm on väärteomenetlus, võimalik on algatada ka kriminaalmenetlus, aga seda teeb juba prokuratuur. Kadri Tusis peab oma töö ning teenuse pakkumise tõhusamaks ja paindlikumaks muutmisel oluliseks asjakohase IT-platvormi ülesehitamist. Selliseid valmislahendus müüakse rahvusvahelisel turul, aga nad on üsna kallid. Ise sellise platvormi ülesehitamine on väga ajamahukas ja ega seegi tasuta kätte tule. „Digitaliseerimine muudaks asjaajamise lihtsamaks. Näiteks saak - sid ettevõtted paremini oma taotlusi või raporteid esitada, järele - valvet saaks lihtsamini hallata,” selgitab ta. „Mitmed riiklikud amet - konnad on oma automatiseerituse tasemelt meist märksa paremas olukorras. Samas tuleb aru saada, et lennundus kui ettevõtlus - valdkond on Eestis küllaltki marginaalne ja on mõistetav, et esmased prioriteedid on kusagil mujal.”

„Piltlikult öeldes oleme vastavus - kontrolli ja regulatsioonide ahela üks lüli.” Kadri Tusis

86

TEEJUHT / NR 1 4

Powered by