ÕHK
Projekti „Tuulik“ ajakava
Ÿ Tallinna radar Eestis on kaks sekundaarradarit, mille abil lende juhitakse. Martna ja Tallinna radarite asukohtade vahel valides võeti arvesse, et uus radar peab katma tsiviillennujuhtimise vajadused võimalikult suures ulatuses. Eesti suurim lennujaam asub Tallinnas ning seetõttu otsustati välja vahetada Tallinna radar. Uue radari hange kuulutati välja 2024. aasta aprillis. Hanke võitjaga sõlmiti leping septembris. Praegune radar lülitati välja 2025. aasta 26. veebruaril ja seejärel anti objekt üle taristu reno - veerimistöid tegevale ettevõttele. Tänavu juunis tarnitakse seadmed, juulis ja augustis toimuvad paigaldus- ja seadistustööd ning süsteemi vastuvõtutestid on planeeritud augusti lõppu. Ÿ WAM-süsteem Märtsis tarniti WAM-süsteemi komponendid ja algas seadmete paigal - dus. Juunist augustini toimub uuendatud süsteemi seadistamine, hää - lestamine ja testlend. Häälestamiseks on vaja süsteem juunis testlennu ajaks kogu päevaks lennujuhtimisest eemaldada. Et samal ajal puudub seiretaristus ka Tallinna radar, siis on Lennuliiklusteenindus selleks hoolega valmistunud. Süsteemi vastuvõtutestid on planeeritud septembri algusesse. Ÿ ADS-B infovoog ADS-B võetakse kasutusele koos uuendatud WAM-süsteemiga, kuna tegemist on WAM-süsteemi osaga. ADS-B rakendamine toimub samal ajal uue radari ja uuenenud WAM-süsteemi kasutusele võtmisega sügisel. Selleks on vaja häälestada seireandmete töötlussüsteemid. Ÿ Õhuväe seireinfo kuvamise lahendus Projekti käigus luuakse veebirakendus, mis kuvab õhuväe primaarradari infot lennujuhtide ja -informaatorite abiekraanil. Lahenduse eesmärk on toetada lennujuhtimist ning pakkuda õhuruumis toimuvast reaalajas ülevaade.
Projekti tulemusena toetab uus tipptehnoloogia sujuvat ja ohutut lennuliikluse korraldamist, samuti võimaldab ehitada kõrgemaid ja efektiivsemaid meretuuleparke Liivi lahes ning Eesti saartel.
segatud, seega disainitakse süsteem ringi selliselt, et täpse aja saab süsteem edaspidi lisaks GPS-ile maapealsetest jaama - dest, mis ei ole mõjutatud GPS-häiringutest. Samuti vahetakse välja WAM-süsteemi riistvara ning uuendatakse tarkvara. Lääne- Eesti katvuse parandamiseks laiendatakse süsteemi ning lisa - takse olemasolevale 26 tugijaamale juurde veel viis. Sellega uuendused ei piirdu. WAM-i laiendamisele lisaks võetak - se kasutusele ADS-B (ingl Automatic Dependent Surveillance Broadcast ehk üldsaatega automaatne sõltuv seire) ning liides - tatakse õhuväe radarisüsteemi väljundandmed. „Õhuväe seire - info kuvamine Lennuliiklusteenindusele on oluline, et saaksime tõsta teenuse ohutustaset. Lennuliiklusteenindusel pole pri - maarradareid, millega tuvastada transpondrita või väljalülitatud transpondriga õhusõidukeid. Õhuväel on aga mitu kvaliteetset primaarradarit, mille väljundit Lennuliiklusteenindusega jagama hakatakse,“ selgitab Vooremäe. Lennuliiklusteenindus töötab koos partneriga välja süsteemi andmete töötlemiseks ja kuva - miseks. Lisaks ajakohastatakse projekti raames radarihoonet, mis läbib enne uue radari paigaldamist värskenduskuuri. Vahetatakse välja elektri- ja tehnosüsteemid, värskendatakse siseruume ja kohandatakse torn uue antenni kinnitamiseks. Projekti tegevused peavad olema ellu viidud hiljemalt 2026. aas - ta I kvartali lõpuks. Uuenenud seiresüsteemid võetakse kasutu - sele hiljemalt 2025. aasta lõpus.
WAM-tööd.
HEA TEADA Projekti teostamiseks korraldas Lennuliiklusteeninduse AS kolm mahukat riigihanget. Radari hanke võitis Indra Sistemas SA, WAM laiendamise ja uuendamisega jätka - takse koostööd Thales Italia S.P.A-ga. Ehitushanke võitis Bauest OÜ ja omanikujärelevalvet teeb Telora OÜ. Viima - sed kaks on kohalikud ettevõtted.
88
TEEJUHT / NR 1 4
Powered by FlippingBook