Taimar Ala , Keskkonnaagentuuri direktor
Lennunduse valdkond on pidevas arengus – maapealne lennutaristu uueneb, õhusõidukite tehnoloogia täiustub ja droonide kasutuselevõtt laieneb. Kuid isegi kõige nüüdisaegsema tehnika kasutamisel jääb määravaks alati ilm. Täpne ja õigeaegne ilmainfo on lennunduses nähtamatu teejuht, mis aitab lennukid ohutult sihtkohta. äpne ilmateave toetab ohutut ja tõhusat lennutegevust igal T etapil, alates õhusõiduki stardist kuni maandumiseni. Just seetõttu on lennumeteoroloogilised ilmaandmed võtme - tähtsusega nii pilootidele kui ka lennujuhtidele ja reisijatele. Öeldakse: „Piloot lendab taevasse, kuid ilm ütleb, kuidas ja millal.“ Eestis osutab tsiviillennundusele lennumeteoroloogia teenust Kesk - konnaagentuur. Teenus hõlmab prognoosi-, hoiatus- ja ilmavaatlus - teenust viiel rahvusvahelisel tsiviillennuväljal Tallinnas, Tartus, Kuressaares, Kärdlas ja Pärnus ning Tallinna lennuinfopiirkonnas. Keskkonnaagentuuri kui lennumeteoroloogiateenuse osutaja ees - märk on lennuliikluse ohutu, regulaarse ja efektiivse toimimise soodustamine meteoroloogilise informatsiooni edastamisega käit - lejatele, õhusõidukite meeskondadele, lennuliiklusteenistuste üksustele, otsimis- ja päästeüksustele ning teistele tarbijatele, kes on seotud lennuliikluse ja selle planeerimisega. „Lendude ohutuse tagamine on väga oluline ning täpne ilmaprognoos ja detailsed ilmastikuandmed on võtmetähtsusega. Keskkonnaagentuuri teenu - sed ja töö panustavad ohutuma ja keskkonnasäästlikuma lennun - duse arengusse, toetades täpsemat lendude planeerimist ning ohtude ennetamist," toob kasutegurid välja Keskkonnaagentuuri direktor Taimar Ala .
2024. aasta oli märgilise tähtsusega – koostöös AS-iga Tallinna Lennujaam ja Lennuliiklusteenindus AS-iga jõudis lõpule lennu - väljade ilmavaatlussüsteemide uuendamine. Töö tulemusel osutab Keskkonnaagentuur möödunud aasta lõpust täisautomaatset ilma - vaatlusteenust neljal Eesti regionaalsel lennuväljal: Tartus, Kures - saares, Kärdlas ja Pärnus. Uued süsteemid kasutavad Soome ettevõtte Vaisala Oyj tänapäeva - seid seadmeid ja võimaldavad automaatset nõuetekohast andmete edastamist AMHS (ingl Air Traffic Services Message Handling Servi - ces ) kanalite kaudu IWXXM-formaadis. Lisaks meteoroloogilistele regulaarsetele ja eriotstarbelistele ilmateadetele (METAR ja SPECI), edastavad kõik lennuväljad automaatselt ööpäev läbi ka kohalikke regulaarseid ja eriotstarbelisi ilmateateid (MET REPORT AUTO / SPECIAL AUTO), mis on kättesaadavad Lennuliiklusteeninduse üksustele, Tallinna Lennujaama maapealsele personalile iga kon - kreetse lennuvälja lennutegevuse korraldamiseks ning õhusõidukite meeskondadele. Kõik lennuväljad on nüüdseks varustatud ka äikesedetektoritega, mis aitavad tuvastada ohtlikke ilmaolukordi enne kriitiliseks muutu - mist. Prognoosi- ja hoiatusteenus Lennuilma prognoos on spetsiaalselt lennunduse vajadustele kohandatud info, mis võtab arvesse lennukõrgusi, nähtavust, tuuleolusid, ohtlikke nähtusi nagu äike, turbulents, jäätumine ja palju muud. Hea ilmaprognoos ei tähenda alati ideaalset ilma, vaid annab teada, mida oodata ja kuidas muutuvate oludega turvaliselt toime tulla. 2025. aasta algusest toimusid muudatused ka Eesti rahvusvaheliste regionaalsete lennuväljade prognoosi- ja hoiatusteenuses. Muudatuse tulemusena tagab Keskkonnaagentuur regionaalsete lennuväljade lahtiolekuaegadel üheksatunnised lennuväljade prognoosid (ingl T erminal Aerodrome Forecast, TAF). Prognoose uuendatakse iga kolme tunni tagant.
Keskkonnaagentuuri tsiviillennunduse meteoroloogiateenuste areng
2020. aastal täienes Keskkonnaagentuuri lennumeteoroloogia - teenuste portfell lisaks prognoosi- ja hoiatusteenusele ka ilma - vaatlusteenusega. Keskkonnaagentuur osutab ilmavaatlusteenust kõikidel Eesti rahvusvahelistel tsiviillennuväljadel. Varem kuulus see Tallinna Lennujaama vastutusalasse. Selle muudatusega laienes agentuuri tegevusvaldkond, sest kui varem piirdus keskkonnaseire maismaa ja merega, siis nüüd lisandusid lennuväljade meteoro - loogilised vaatlused.
Täpne ilmateave toetab ohutut ja tõhusat lennutegevust igal etapil, alates õhusõiduki stardist kuni maandumiseni.
93
TEEJUHT / NR 1 4
Powered by FlippingBook