Teejuht suvi 2025

Euroopa lennundusohutusplaani ambitsioonikas eesmärk on saavutada kasvavas lennundussektoris pidev ohutuse paranemine.

uroopa lennundusohutusplaani ajalugu läheb tagasi EASA E asutamise eesmärgi juurde ning selle aluseks on Rahvus- vahelise Tsiviillennundusorganisatsiooni (ingl International Civil Aviation Organization , ICAO) globaalne kokkulepe. Euroopa lennundusohutusplaani ambitsioonikas eesmärk on saavutada kasvavas lennundussektoris pidev ohutuse paranemine. Esimese globaalse lennundusohutusplaani (ingl Global Aviation Safety Plan , GASP) võttis ICAO vastu juba 1997. aastal. Aastal 2013 avaldati esimene Euroopa lennundusohutusplaan, mis koondas kõik selleaegsed EASA lennuohutuse parandamise algatused ja peamised eesmärgid ühtsesse dokumenti. 2018. aastal jõudis 2 EASA alusmäärusesse nõue kehtestada Euroopa lennundus- ohutusplaan ja riiklikul tasemel riiklikud lennundusohutusplaanid (Eestis EstPAS). Euroopa lennundusohutusplaan on regionaalne lennuohutusplaan, mis valmib koostöös liikmesriikide ja Euroopa lennundussektoriga. Määratletakse strateegilised prioriteedid, Euroopa lennundus- süsteemi mõjutavad peamised riskid ning meetmed nende maan- damiseks ja lennuohutuse parandamiseks. Euroopa lennundusohutusplaan vaadatakse igal aastal üle ja aja- kohastatakse, et hõlmata uusi ohte, riske ja arenguid lennunduses (nt uued tehnoloogiad, droonid, keskkonnaprobleemid). Plaan on jagatud fookusvaldkondadeks, mis omakorda sisaldavad meet- meid, riskihinnanguid ja tegevuskavasid, mis puudutavad kogu lennundust (kommertslennundus, üldlennundus, droonid, koolitu- sed, organisatsiooni ohutus jne). Aegade jooksul on Euroopa

lennundusohutusplaan muutunud ka järjest strateegilisemaks, sidudes ohutuse valdkonna teiste valdkondadega nagu kliima- muutused, digitaliseerimine ja küberturvalisus. Euroopa lennundusohutusplaani saavad täiendusettepanekuid teha kõik soovijad. Ettepanek tuleb saata EASA-le, kes hindab seda ohutusriskide juhtimise protsessi abil. Kui ettepanek leiab toetust, lisatakse see Euroopa lennundusohutusplaani.

2025. aasta Euroopa lennundusohutusplaanis on 150 tegevust, neist kuus on uued.

2025. aasta fookusvaldkonnad: 1. süsteemne ohutus ja vastupanuvõime; 2. personali pädevus; 3. valdkondlikud ohutusküsimused; 4. uute tehnoloogiate ja kontseptsioonide ohutu ja jätkusuutlik integreerimine; 5. keskkond. Euroopa lennundusohutusplaani tegevused: hindamine, õigus- aktide rakendamise toetamine, liikmesriikide tegevused, teadus- ja arendustegevus, õigusloome ning ohutuse edendamine. Euroopa lennundusohutusplaan on nii EASA kui ka selle liikmes- riikide tööplaan. Liikmesriigid kohandavad Euroopa lennundus- ohutusplaani oma riskide ja vajadustega ning koostavad riikliku lennundusohutusplaani.

Vaata Euroopa lennundusohutusplaani

2 EL määrus 2018/1139.

97

TEEJUHT / NR 1 4

Powered by