ÕHK
KÜBERTURVALISUS Õhusõiduki avioonika- süsteemide küberturvalisus
Lennunduses nimetatakse arvutite kasutamist erinevate tehnoloogiatel põhinevate ülesannete täitmiseks avioonikaks. Sellega on olulisel määral suurendatud ohutust ja efektiivsust ning vähendatud lennumeeskonna töökoormust. Samas digitaliseerimise täienemisega kaasneb uus probleem – küberturvalisus.
lates 1930. aastatest on lennukeid arendatud ja muudetud A nii, et paljude funktsioonide täitmine on usaldatud arvutitele ja praeguseks suudavad need juhtida lennukit peaaegu iga- sugustes olukordades. Nii dramaatilisena kui see ka ei kõla, siis tabas lennundussektorit ootamatult USA õhuväe hankejuhi Will Roperi avaldus üleriigilises ajakirjanduses, et nende lennukit on võimalik rivist välja lüüa vaid mõne klahvivajutusega. Meediakanal ABC News andis teada, et lühimaalennuki Airbus A320 pardal on umbes 2000 arvutit, mis mitte ainult ei aita meeskonda lennuinfoga, vaid ka jälgivad ja kontrollivad kõiki elemente alates sisemiste süsteemide riketest kuni muu hulgas näiteks salongi valgustuseni. Küberturvalisus Pikka aega on riskide haldamiseks lennuohutuse valdkonnas, seal- hulgas avioonikasüsteemides, kasutatud uuringuid ja praktikat. See tähendab, et õigusnormide, kehtivate dokumentide ja õnnetustest
Neethu Xavier Akkara Eesti Lennuakadeemia avioonika instruktor
Foto: erakogu
Teksti toimetas ja eestikeelsete terminite osas nõustas Mati Tarlap .
ning nende uurimisest saadud teadmiste toel peaks lennukitööstus suutma tagada piisava turvalisuse kaitsmaks sektorit ohtude eest. Küberturvalisust arvestades on aga lennundusvaldkond küllaltki haavatav ja ohustatud, sest andmete salastamine ja vähesed õppetunnid toimepandud raskendavad lennudus- küberrünnakutest sektoris puudujääkide korvamist. Avioonikasüsteemid Teema tähtsuse mõistmiseks on vaja esmalt tutvustada avioonika- süsteemide toimimise kontseptsiooniga. Termin „avioonikasüstee-
102
TEEJUHT / NR 10
Powered by FlippingBook