Teejuht suvi 2024

Allikas: autori skeem

kaasas ka andmesiinide areng, mis viis ARINC 664-ni, tuntud ka kui Aviation Full Duplex (AFDX), mis põhineb kommertssidevõrgu (Ethernet) pakett-andmesidel. Iga lõppsüsteem on tähtvõrku ühen- datud lülitite/ruuterite kaudu ja edastab andmeid kaadritena. Võr- gud võivad ulatuda üle sarnaseid funktsioone täitvate domeenide, mis on omavahel ühenduses kommutaatori kaudu ja moodustavad sidevõrgu. Seega sellise arhitektuuri korral, kus süsteemid on ühen- datud võrku, tuleks lennuki digitaalsetest süsteemidest rääkida kui lendavatest andmekeskustest, mis erinevad senistest, klassikalis- test lahendustest, kus ohutuse tagamine tähendas lennukisüstee- mide internetist eemal hoidmist. Ohutuse definitsioon Lennundust reguleerivate õigusnormide järgi võib ohutust kõige lihtsamas tähenduses mõista kui kõigi selliste ohtude ja riskide kõrvaldamist, mille realiseerumise tagajärjeks võivad olla isikute vigastused, haigestumised, surm või vara ja keskkonna kahjud. Ohutuse all mõisteti vaid lennuohutust ehk sellise olukorra tagamist, kus isikute elu ja vara ei satu ohtu lähtekohas õhkutõusmisel või sihtkohas maandumisel. Praeguses üha enam digitaliseeruvas maailmas ei saa enam piirduda lennuohutusega, vaid peab tähele-

mid“ tähistab elektroonika kasutamist lennukiehituses. Avioonika- süsteemid saab jaotada traditsioonilisteks osadeks, nagu auto- maatjuhtimine, kommunikatsiooni-, ja navigatsiooniseadmed, instrumendid, millele lisandub alajaotis „Muu“, mis hõlmab näiteks lennukijuhtimissüsteemi, kütusesüsteemi, elektrisüsteemi jne. Varem täitsid avioonikasüsteemid kindlaid ülesandeid (kasutati kindla ülesande täitmiseks ehitatud arvuteid või vahetatavate moodulite baasil ehitatud protsessoreid), kus kasutatav tarkvara oli mälusse laetud maa peal. Sellise ülesehitusega süsteeme nimeta- takse liitarhitektuuriks, mis täienesid veelgi peale uue, integreeritud modulaarse avioonika (IMA) kasutuselevõtmist. See võimaldab mit- te ainult vähendada süsteemi mahtu, kaalu ja paigaldamiseks vaja- tavat ruumi, aga ka luua võimalusi jagada ühiseid ressursse ning kasutada ühtlustatud lähenemist seadmete väljatöötamisel. Selline lähenemine lennukisüsteemidele, kus need on eraldatud internetist, ei kehti enamiku nüüdisaegsete lennukite kohta. Andmesiinid Süsteemide vahel ühenduse loomiseks kasutatakse suure kiirusega digitaalseid andmesiine, mis grupeerivad kindlate funktsioonidega arvutid domeenidesse. Süsteemide arhitektuuri arenguga käib

Allikas: autori skeem

103

TEEJUHT / NR 10

Powered by