Teejuht suvi 2024

Allikas: IHO

Navigeerimine uue põlv- konna elektrooniliste andmestike abil.

Veeliiklejad vajavad mugavaks ja ohu- tuks navigeerimi- seks andmeid, mis toetaks ja täiendaks elektroonilisi navigatsioonikaarte.

Foto: Transpordiamet

Merenduses on paber- kaardid kindlasti kasutu- sel veel mitmeid aastaid, ent Rahvusvahelise Hüdrograafiaorganisat- siooni liikmesriigid tege- levad aktiivselt uue põlv- konna elektrooniliste andmestike väljatööta- misega.

vaade veesõiduki kolmemõõtmelisest paiknemisest ruumis ja ohu- tust teekonnast rannikulähedastes tingimustes. Sellistel võima- lustel on suur mõju nii majanduslikule efektiivsusele kui ka kesk- konna jalajäljele. Seega ei toimu tulevikus navigeerimine enam ühe spetsiaalse toote, nagu navigatsioonikaardid, järgi, vaid selleks saab olema terviklik ruumiandmete ja dünaamiliste vaatlusandmete ning prognooside teenuste kogum, mis eelistatult jõuab kasutajani ühe kindla kanali kaudu. Selline staatiliste ja dünaamiliste andmete kombineerimine koos meteoroloogiliste prognoosidega ning uute andmeside lahen- dustega merel loovad vajaliku aluse ka mehitamata laevade kasu- tusele võtmiseks.

Loetletud andmestikud on jaotatud kasutusotstarbelt kahte gruppi: teekonna monitooring, kuhu kuuluvad andmed, mida kasutatakse laeva teekonna jälgimisel ning teekonna planeering, mille alla kuuluvad andmestikud, mida on eelkõige vaja teekonna ohutuks planeerimiseks. Tulevikus on võimalik neid andmeid kasutada koos- toimivana ühes seadmes, kuid vajadusel ka eraldi ning teha nende andmete alusel kiiresti ja efektiivselt otsuseid nii laeva teekonda planeerides kui ka selle käigus. Kombineerides staatilised andmestikud nagu elektroonilised kaar- did (S-101) ja merepõhja batümeetriline profiil (S-102) dünaamiliste andmetega nagu veetaseme info (S-104), pinnahoovused (S-111) ja kiilualune vabavee sügavusvaru (S-129), on võimalik luua täielik üle-

19

TEEJUHT / NR 10

Powered by