Teejuht suvi 2024

JUHTKIRI

Hea lugeja!

Anu Ots Transpordiameti kommunikatsiooniekspert

Teejuhi suvenumbris tutvustame taas põnevaid persoone, huvitavaid projekte ja uuringutega saadud teadmisi.

Foto: Transpordiamet

Aktsiaseltsis Tariston töötav Koidu Lugu tõdeb, et teemeistri elus on kõige kiirem aeg kevadel, kui pärast talve on vaja tähispostid vahetada, liiklusmärgid sirutada, pesta sillad talvekloriididest, lappida praod ja harjata ristmikud. Tutvustame põnevat projekti, mille raames katsetab Trans- pordiamet tänavu sildade seisukorra uurimiseks müoon- tehnoloogiat, mis võimaldab kosmilise kiirguse abil vaadata mitme meetri paksuse raudbetoonkonstruktsiooni sisse. Kui meil on sillakonstruktsioonide sisemuse kohta rohkem teavet, saame sildade kasutusiga pikendada ning seeläbi vähendada nii sildade enneaegse lammutamise kui ka uute ehitamisega kaasnevate süsihappegaaside emissiooni. Teeme kokkuvõtte kirgi kütvast keskmise kiiruse katse- projektist. 2023. aastal mõõtis Transpordiamet keskmist kiirust Tallinna–Narva, Tallinna–Tartu, Tallinna–Pärnu ja Haapsalu–Ääsmäe maantee lõikudel. Mida me teada sai- me?

keskkonnahoidlikele laevadele ja ettevalmistused ülemine- kuks taastuvenergiat kasutavatele täislahendustele on vaid mõned näited, mida Tallinna Sadam on oma ökoloogilise jalajälje vähendamiseks juba ette võtnud. Eesti Lennundusklastrit juhib 2022. aasta sügisest Jaan Tamm , suure lennundusvaldkonna kogemusega tippjuht. Kõnelesime temaga klastri tegemistest ja Eesti lennunduse tulevikust. „Praegu on liikmete suurem huvi, et klaster oleks lennunduse kollektiivne esindaja ja hääletoru, seda soovib ka lennundust kureeriv Kliimaministeerium. Hea töine side on klastril Riigikogu lennunduse toetusgrupiga. Vabariigi Valit- suse suunal tehtav töö hõlmab lennundusseaduse uuenda- mist, kliimaseadust, Rohetiigri initsiatiivi ja paljut muud. Ka lennunduse arengukava ja mehitama lennunduse regulat- sioonide väljatöötamine on päevakorral,“ tutvustab ta klastri tegemisi. Täiemahulise sõja puhkemisega Ukrainas on väljendid „mili- taarlennuk“ ja „õhukaitse“ saanud tuttavaks igale Eesti inime- sele. Rääkisime õhuseiredivisjoni ülema major Ivar Samma- liga Eesti militaarlennundusest. Eesti õhuväe tulevikuplaane tutvustades tõi major välja, et „Lähiaastatel on oluliselt para- nemas radarkate Eesti õhuruumis tänu uute radarite kasutu- selevõtule. Lisaks võtab õhukaitsedivisjon kasutusele uue relvasüsteemi IRIS-T SLM ning hakkab välja koolitama aja- teenijaid,“ selgitas ta. Viimaste kuude uudised pidevatest GNSS-häiringutest (rahvasuus tuntud kui GPS-häiringud) on pannud inimesed muretsema ning arutlema, miks, kuidas ja kes neid häiringud tekitavad ning kuidas neist lahti saaks. Transpordiameti vaneminspektor Neeme Üprus nendib, et vastupidiselt spekulatsioonidele ei tulene probleem rünnakuaktsiooni- dest, vaid pigem püüdest oma õhuruumi kaitsta. Kevadel valmis Transpordiametil uus strateegia järgmiseks neljaks aastaks. Millised on olulisemad suunad, kuhu amet hakkab liikuma, saab lugeda Transpordiameti strateegilise planeerimise teenistuse direktori Martin Lengi intervjuust.

Samuti anname ülevaate Kirdalu–Tagadi teele rajatud kesk- piirde katselõigult nelja aasta vältel saadud kogemustest.

Merenduse valdkonnas räägime vabatahtliku merepääste käilakuju Jako Vernikuga , kes rõhutab, et isiklik eeskuju on oluline. „Kui keegi enam ei viitsi teha, kõigil on palju tegemist, siis see on vabatahtliku merepääste tuleviku seisukohalt suurim risk,“ nendib ta. Jako eesmärk on merepääste vaba- tahtlike motivatsiooni ülal hoida ning kaasata liikumisse uusi inimesi. Käisime Saaremaal Nasval külas Eesti laevaehituse lipulaeva Baltic Workboats tehases. „Tänapäeva maailmas on innovat- sioon ja arendus see, mis maksab, toidab ja eristab. Kui tahad teistest ettevõtjatest eristuda ja olla konkurentsis, siis on ajaga kaasas käimine möödapääsmatu,“ tõdeb tehase juht Erik Aleksejev . 2020. aastal asutatud Sihtasutus Rohetiiger koondab ligi 90 ettevõtet, mis suunavad Eesti majanduse keskkonnasääst- likumaid sihte. AS Tallinna Sadam on Rohetiigri asutajaliige. Keskkonnasäästlikud hooned, sadamatasude soodustused

Head lugemist!

2

TEEJUHT / NR 10

Powered by