Teejuht suvi 2024

VESI

peab siis garantii, uuenduste, aga ka ehituslike küsimuste lahen- damiseks suhtlema paljude lülidega. „Nagu teame, on kett nii nõrk kui selle nõrgim lüli, seepärast on kõige kindlam teha kõik ise,“ lisas ta. Tänapäeval on üsna haruldane, et kogu tootmistsükkel asub ühes kohas ja laevad valmivad alates ideest ja projekteerimisest kuni lõppviimistluseni kohapeal. See on ka töötajatele kirjeldamatult hea tunne, kui paberile joonistatud visandist saab lõpuks toimiv laev, mille nad on otsast lõpuni ise teinud. Eriti siis, kui sel on Nasva tehases leiutatud ja patenteeritud lahendused. „Inseneeria on meie ettevõtte tuum ja natuke on tunda, et tööjõuturul on puudu kõrgelt haritud nutikaid töötajaid. Lõpuni valmis spetsiifi- lise valdkonna spetsialisti polegi võimalik ülikoolis „toota“, see käib ikka nii, et sealt saame asjast huvitatud, lahtise peaga ja baas- teadmistega inimese, kellest koolitame endale sobiva spetsialisti. Kuid selge on see, et insenerideta ja hariduseta nüüdisaegset laeva ei ehita.“ „Praegu töötab ettevõttes üle kahesaja inimese. Vajame pidevalt eri- nevate inseneriteaduste teadmisi – näiteks laevaehitust, mehaani- kat, elektroonikat ja automatiseerimist. Nende valdkondade abil arendame laevade varustust, tööpõhimõtteid ja süsteeme, mis muutuvad üha standardsemaks ja moodulipõhisemaks, et meie tooteid ning teenuseid saaks kiiresti ja usaldusväärselt pakkuda,” rääkis Aleksejev. Baltic Workboatsi isetegemise ahel ulatub laeva kliendile üleandmi- sest kaugemalegi – järelmüük, järelteenindus ja hooldus saavad samuti tehtud. „Näiteks kaks meie töötajat elavad praegu Omaanis, et sinna müüdud laevadele täisteenusena laevade hooldust ja käigushoidmist pakkuda. Hooldame ise ka meie Nasva tehase kahte tuugenit,” lisas ta. Pole imestada, et Baltic Workboatsi on nimetatud Eesti laevaehituse lipulaevaks. Ega sellegi üle, et ettevõttele omistati 2022. aastal aasta ettevõtte auhind. Auhinda üle andes räägiti, et Baltic Workboats on innovaatiline ja globaalses konkurentsis läbi murdnud. „Kõrgetase- melise tehnoloogia kombineerimisel maitseka ja funktsionaalse disainiga suudab ettevõte pakkuda moodsaid töölaevu politsei- jõududele, piirivalvetele ja uurimiskeskustele üle maailma," ütles toona Lauri Lugna . Ühtlasi toodi välja, et 2022. aasta silmapaistvate ettevõtete ühis- nimetus oli panustamine innovatsiooni ja koostöö teadusasutus- tega. „Võitja Baltic Workboatsi näitel on võimalik ka Eesti kapitalil tegutsedes ja maailma mastaabis väikeses kohas ehk Saaremaal luua keeruline ja kõrge lisandväärtusega toode ning sellega peaaegu 30 eksporditurul edukalt läbi lüüa," ütles Arto Aas . See viimane võtabki kokku, mis seisus on Eesti (Saaremaa!) laevatööstus praegu.

Laevad ongi nagu rätsepa- ülikonnad – hangetest tuleb tihtipeale üsna üldine ja umbmäärane tööülesanne, millele koostöös tellijatega leitakse parimad tehnilised lahendused.

Ettevõte on 24 tootmisaasta jooksul ehitanud 231 laeva, sealhulgas näiteks parvlaev Soela, mis Hiiumaa ja Saaremaa vahel sõidab, aga ka Politsei- ja Piirivalveameti uued patrull-laevad. Suurim seni tellijale üle antud laev on 99,7 meetri pikkune praam, mis läks Rootsi ja üks sellistest on ka täiselektriline. Hangetel osalemine on ettevõtte jaoks igapäevane tegevus – eraisikutele müüki praktiliselt pole ja peamised tellijad on riigid ja riigiasutused, kes teevad seda hangete kaudu. Nasva sadamast välja pääsemine on väga suurte laevade jaoks küll probleemne, kuid suuri laevu on varemgi ehitatud, lihtsalt mitte Nasval asuvates tehaseruumides, kus võiks olemasoleva ruumi mõttes valmis ehitada 50 m pikkuse ja 15 m laiuse laeva. Vette suudetakse panna tehases valmis ehitatud 75 m pikkune, 15 m laiune ja 800 tonni kaaluv laev. Suurem pudelikael on Nasva sadamast välja pääsemise süvis – kõrgema veega saab kolmemeetrise süvisega tehasest minema, madala veega läheb ka kahemeetrise süvisega tihedaks. Laevad ongi nagu rätsepaülikonnad – hangetest tuleb tihtipeale üsna üldine ja umbmäärane tööülesanne, millele siis koostöös tellijatega leitakse parimad tehnilised lahendused. Tihtipeale on lõpptulemus esialgsetest kontseptsioonidest hoopis erinev. Baltic Workboats eristub teistest laevatootjatest ühest küljest innovatsiooniga hoogsalt kaasas käimise ja teadustöö tasemel arendustöö poolest, aga teisest küljest ka sellega, et kogu laeva tootmise kompetents hoitakse enda juures ehk n-ö majas sees – nii on tagatud kvaliteet ja konkurentsivõime. Põhimõtteliselt suudab Baltic Workboats ehitada ka päris suure laeva ja seda kiilust kuni laeva erinevate komponentide tööd juhtivate arvutisüsteemide ja rakendusteni.

Aleksejevi sõnul võivad erinevate tootjate süsteemikomponentidest terviku kokku panemisel tekkida ühilduvuse probleemid ning lisaks

22

TEEJUHT / NR 10

Powered by