Teejuht suvi 2024

nfosüsteemides on andmehaldus, andmete turvalisus ja kvali- I teet üha olulisem. Kui see on tagatud, saab riik pakkuda andme- tele tuginevaid kuluefektiivseid avalikke teenuseid. Et eelmisest sadamate infosüsteemi arendamisest oli möödas rohkem kui 10 aastat, siis oli uue sadamaregistri arendamine väga oodatud. Mis on sadamapidajale uues sadamaregistris teisiti? Süsteemi sisse loginud kasutajatele on ekraanipilt täielikult muutu- nud. Lisandunud on navigatsioonimärgistusega seotud tegevused, riskianalüüside kooskõlastamine ja sadama külastatavuse andme- te esitamine. Sadamaga seotud kasutajate töölaud näitab esitatud taotluste loet- elu ja menetlusetappi. Samuti annab süsteem märku uue taotluse esitamise tähtaja lähenemisest. Jäätmekava ja sadama reostustõrjeplaani kooskõlastamise taot- lust ei pea enam eraldi dokumendina esitama, vaid selle saab esita- da süsteemis oleva vormi kaudu. Taotlustele pole enam vaja eraldi lisada sadama joonist, vaid kõik vajaliku saab märkida ja joonistada otse kaardile. Samuti saab sadamapidaja korrastada inimeste nimekirja, kellel on õigus sadamaregistris taotlusi algatada. Sadamapidaja saab ise lisada kaiäärsete sügavuste vahemiku, seda võimekust eelmises süsteemis polnud.

Ÿ Menetluskeskkonna arhitektuur on üle viidud mikroteenustele. Ÿ Ühetaolised menetlused ning andmekvaliteedi parandamiseks automatiseeritud andmekontrollid. Ühekordse andmete küsi- mise põhimõtete rakendamine ehk kasutatakse juba teistes riigi infosüsteemides olevaid andmeid (täiendavad x-tee liidesed, nii andmete tarbimiseks kui ka pakkumiseks). Suurenenud võima- lused andmeanalüüsiks, mis võimaldab ennetustegevust, pare- mat teenuse osutamise planeerimist (paremaks analüüsiks liidestatakse sadamaregister Transpordiametis kasutatava ametiülese andmeanalüüsi programmiga, mis võimaldab regist- ris olevaid andmeid kasutada nii registrisiseseks analüüsiks kui ka pakkuda andmeid Transpordiameti ülesteks andmeanalüüsi- deks). Ÿ Vastavus Kliimaministeeriumi mittefunktsionaalsetele nõuetega. Ÿ Vana andmekogu üleandmine Rahvusarhiivile. Kindlasti saab Eestit esile tuua kui ainulaadset riiki, sest sarnast infosüsteemi mujal kasutusel ei ole. Uus sadamaregister tagab riigi ja sadama vahel sadamatega seotud info vahetuse ühtses kesk- konnas. Taust Sadamaseaduse kohaselt on sadamaregister andmekogu, mis peab arvestust sadamate üle, et tagada riigiasutustele seadustest ja teistest õigusaktidest tulenevate veeliikluse ohutuse, turvalisuse ja keskkonnakaitse valdkondliku juhtimise ja korraldamise ülesannete täitmiseks ning riiklikuks järelevalveks vajalikud andmed. Elektrooniline sadamaregister alustas tööd 2013. aastal. Register võimaldas avalikult vaadata sadamate andmeid, pakkus menetlus- keskkonda, kus kasutajad said taotlusi esitada ning süsteem lihtsus- tas taotluste menetlustoiminguid. 2016. aastal ühendati sadama- register navigatsioonimärkide andmekoguga, mille tulemusel navi- gatsioonimärkide andmed kanti automaatselt üle sadamaregist- risse ja need said nähtavaks nii nimekirjana kui ka sadama kaardi- rakenduses. Aastal 2020 uuenes sadamaregistri avalik vaade. Selle lähtekoodi taaskasutati ka uue sadamaregistri loomisel. Sadamaregistri uuendamine toimus Euroopa Liidu struktuuri- ja investeerimisfondi vahendite toel, projekti maksumus oli 349 800 eu- rot. Sadamaregistrit arendas AgileWorks AS. Arendusprojekt kestis 1. juunist 2021 kuni 31. detsembrini 2023. Projekti eesmärk oli uuendada sadamaregistri väljanägemist ning pakkuda klientidele kiiremaid ja mugavaimaid sadamatega seotud avalikke teenuseid. Projekti kasusaajateks on ka sadamaid külas- tavad kliendid, kes sadamaregistri vahendusel saavad kätte kogu sadamat puudutava info.

Hinnakirja ajakohasena hoidmiseks saab sadamapidaja lisada sadamatasude lingi.

Täiesti uue väljanägemise on saanud ka sadama eeskirjad, mis koostatakse süsteemis olevate andmete alusel automaatselt. Täiendavalt on võimalus lisada sadama logo ning kui fotona on esitatud sadama plaan, siis ka see kuvatakse PDF-väljatrükil. Ootused uuele registrile Uue sadamaregistri loomisega soovib Transpordiamet suurendada kasutajate rahulolu riigi pakutavate teenustega. Samuti vähenevad sadamaregistri pidamise püsikulud neljandiku ja menetlejate haldus- kulu viiendiku võrra ning klientide halduskoormus kuni 30%. Püsi- kulude vähendamisega kaasnev rahaline kokkuhoid on ligi 55 000 eu- rot aastas. Projekti tulemusel tehtud muudatused: Ÿ Digitaliseeritud uued menetlused (sadama laevajäätmete käitle- mise kava vormipõhine menetlus, puistlasti terminali järelevalve dokumendid, sadama turvalisuse järelevalve dokumendid, sada- ma akvatooriumi kustutamise menetlus, navigatsioonimärgis- tuse rajamise ja kustutamise taotluse menetlused). Ÿ Tänapäevaste UI praktikate kohaselt uuenenud kasutajaliides (sh mobiilsest seadmest kasutamise võimalus, WCAG 2.1 AA nõutele vastavus).

www.sadamaregister.ee

33

TEEJUHT / NR 10

Powered by