Teejuht suvi 2024

MAA

sõidukiirust, liikluse nn närvilisust, suurt liiklussagedust ja mööda- sõitusid. Ka tehniline uuring toetas küsitlusuuringus välja toodud probleeme. Teelõik projekteeriti 2017. aastal. Lahendusena kasutati 2 + 1 sõidu- radadega teede liikluse korraldamise põhimõtteid, lisaks keskpiir- dele ( ca 3,3 km) projekteeriti ristmikele ja lõigu otstesse tagasi- pööreteks silmusrambid ning SOS-peatumise taskud mõlemale sõidusuunale. Sõiduraja laius projekteeriti 3,25 meetrit ja kesksaar (põrkepiirdega osa) ühe meetri laiune. Projekti realiseerimiseks tehti ka keskkonnamõju hinnang ja vajalikud auditid. Keskpiirde katselõik valmis 2019. aasta lõpuks ja selle maksumus oli 375 000 eurot. Liiklejad uut lahendust hästi vastu ei võtnud ja tuli väga palju märgu- kirju; peamiselt kurdeti liiga kitsa liiklusruumi ja möödasõiduvõima- luste puudumise pärast. Väga palju tuli ka selgitada, miks keskpiirde lõik just sellesse kohta on rajatud. 2020. aastal tegi Transpordiamet küsitlusuuringu kohalike elanike ja sõidukijuhtide seas. Tagasisides oldi teelõigul liiklemise suhtes pigem kriitilisemad kui enne ümberehitust. Samas tuli vastustest ja hinnangutest positiivsena välja ka keskpiirde eesmärgipärasus: abinõu möödasõitude ärahoidmiseks vastassuunda kaldumise tõkendina. Samal aastal korraldati ka liiklustehniline uuring, mille eesmärk oli analüüsida keskpiirdega lõigu mõju liiklejate liikluskäitumisele. Sõidukiirust keskpiirde lõigu rajamine ei muutnud, kiirus V85 (kiirus V85 on kiirus, mida nimetatud teel ei ületa 85% sõidukitest) oli ikkagi suurem kui 95 km/h. Sõidukite pikivahe ajavahe oli teelõigul pärast keskpiirde rajamist väga lühikese ajavahega (alla kahe sekundi) liikuvate sõidukite osa vähenenud orienteerivalt 5% võrra, 2019. aasta 30%-lt 25%-le. Ajavahes oli ka selgelt näha, et keskpiirdega lõigult väljuvatel sõidusuundadel on väga väikese ajavahega

Janno Vilberg , Transpordiameti liiklusohtlike kohtade ekspert

Kirdalu–Tagadi teele rajatud katselõigult nelja aasta vältel saadud kogemus andis teadmise, et kuni üheksa meetri laiusele teelõigule keskpiirde lahendus ei sobi. 016. aastal otsustas Transpordiameti (toona Maanteeamet) 2 Kirdalu–Tagadi kattega teele kilomeetritele 17,6–21,1 rajada katselõigu, kus sõidusuunad on keskpiirdega eraldatud, et katsetada lahenduse toimivust. Miks selline otsus tehti? Vabariigi Valitsuse kinnitatud liiklusohutusprogrammis aastateks 2016–2025 ja selle elluviimiskavas määrati järgneva kümnendi liiklusohutuse põhimõtted, millest riigi liiklusohutuse kujundamisel lähtutakse. Üheks eesmärgiks seati teede liikluskeskkonna muut- mine selliseks, et liiklejad eksiksid võimalikult vähe ning ka eksimuse korral oleksid sellega kaasnevad kahjud võimalikult väikesed. Sõidu- suundade füüsiline eraldamine on üks võimalik meede liiklejate eksi- muste vähendamiseks. Keskpiirde katselõigu rajamisel tugines Transpordiamet Skandi- naaviamaade kogemusele, kus sõidusuundi põrkepiirdega eralda- tud teelõigud on juba pikka aega kasutusel ja tõestanud oma kasu- likkust liiklusohutuse parandamisel. Teatud liiklussageduse kriitilise piiri ületamisel (keskmiselt ligi 6000 autot ööpäevas), muutub möödasõiduvõimaluse leidmine raskeks, eriti tipptundidel, kuna vastassuunalist liiklust on liialt palju. Koos möödasõiduvajaduse suurenemisega kasvab ka laupkokkupõrgetega õnnetuste arv möödasõidul ning enamasti on need õnnetused väga raskete taga- järgedega. Kirdalu–Tagadi teelõik valiti keskpiirde katselõiguks, kuna seal on liiklejatele mitmeid ohutegureid: suur liiklussagedus, lauged kurvid ning mitmed laupkokkupõrkeõnnetused. Enne keskpiirde rajamist juhtus aastatel 2013–2019 sellel teelõigul neli inimkannatanuga liiklusõnnetust, milles hukkus üks ja sai viga neli inimest. Lõik oli sobiv, kuna seal puuduvad bussipeatused ja on vaid üksikud mahasõidud. Lähedal puuduvad asumid ja võimalikud tõmbekesku- sed, mistõttu liigub lõigul ka vähe jalakäijaid. Samuti saab vajadusel suunata liikluse kõrvalteele, mis osaliselt tugimaantee kõrval kul- geb. Enne katselõigu ehitust tegi Transpordiamet nii kohalike elanike kui ka seda lõiku läbivate sõidukijuhtide seas küsitlusuuringu, samuti tehnilise uuringu (sõidukiirus, pikivahe, möödasõitude sagedus). Tuginedes küsitlusuuringu tulemustele peeti sellel lõigul ohtlikuks

Keskpiirde katselõigu rajamisel tugines Transpordiamet Skandinaaviamaade kogemusele, kus sõidusuundi põrkepiirdega eraldatud teelõigud on juba pikka aega kasutusel ja tõestanud oma kasulikkust liiklusohutuse parandamisel.

66

TEEJUHT / NR 10

Powered by