Teejuht suvi 2024

JALGRATTA JA JALGTEE TEE TÜÜBI MÄÄRAMINE

jalgratta- ja jalgteed rajada, vaid kasutada tuleb laiendatud teepee- nart või madalate kiiruspiirangute puhul ka jagatud liiklusruumi. Kui aga nõudlus on suur ning sõidutee on tiheda liiklussagedusega, tuleb jalakäijad ja ratturid eraldada ning rajada eraldiseisev jalgratta- ja jalgtee. Kui aga nõudlus on suur, kuid liiklussagedus väike ( AKÖL – aasta keskmine ööpäevane liiklussagedus, autot/ööpäevas – on alla 500 ), on võimalik rakendada nn 2-1 ehk ühise sõidurajaga kahesuunalise liiklusega tee lahendust. Mudel pole veel avalikult üleval, kuid on lingiga jagatav, et koguda tagasisidet. Mudelit plaanime esmajärjekorras rakendada teehoiukava meetme „Säästlikumaid liikumisviise soodustava taristu rajamine“ objektide nimekirjade koostamisel. Selle abil valime välja suurima nõudlusega objektid ning hindame lisaks eksperthinnangu järgmisi asjaolusid:

Y

B

A

D

C

liiklejaid < 100

liiklejaid > 100 X

B D A

jätkusuutlikkus ehk mõju kestus;

jalg- ja jalgrattatee

Ÿ

Ÿ võrgustiku sidusus – olemasoleva jalgratta- ja jalgtee võrgus- tiku täiendamine, puuduolev lõik; Ÿ liiklusõnnetused / liiklusohtlikud kohad.

C

teepeenar

pole vaja, jagatud liiklusruum

Arvesse võetakse ka järgmisi objektiivseid asjaolusid:

Allikas: autori skeem

Ÿ kohaliku omavalitsuse või mõne muu huvitatud osalise valmis- olek katta kulusid (rajamis- või kasutuskulud); Ÿ ühistranspordi teenuse sagedus lõigu peatustes; Ÿ liiklussagedus (AKÖL). Analüüsi tulemusel moodustub igale objektile punktisumma, mida kasutatakse objektide prioriseerimiseks. Oluline on märkida, et mudeli arvutamisel võeti lisaks riigiteedele arvesse ka kohalike omavalitsuste teed, mistõttu on tegemist kasuliku tööriistaga üle Eesti.

Analüüsi tulemustest nähtub, et nõudluse lävend (X-teljel), millest alates tuleb jalakäijad ja jalgratturid sõidutee liiklusruumist eral- dada, on alates 100 liikumisest. Täpsema jalgratta- ja jalgtee lahenduse valikuks tuleb määrata ka liikluskeskkonna ohutus (Y-telg), mis tuleneb otseselt liiklusinten- siivsusest külgneval sõiduteel ning kehtivast kiiruspiirangust.

Kui nõudlus on suur, aga külgneva sõidutee liiklussagedus ja kiirus- piirang on väiksed ning pole toimunud õnnetusi, siis pole vaja eraldi

Vaata rakendust

Rakenduse „Potentsiaalsed jalgsi ja rattaga liikumised“ ekraanitõmmis.

75

TEEJUHT / NR 10

Powered by