MAA
Seevastu ohtlik rike ohustab otseselt ja vahetult inimeste elu, tervist, vara või keskkonda. „Kui tuvastatakse ohtlik rike või puudus, on sõiduki liikluses kasutamine keelatud kuni rikke/puuduse kõrvalda- miseni. Sellisel juhul on lubatud sõita ettevaatlikult ja arvestades ohu iseloomu lähimasse remondikohta, tehnonõuetele vastavuse kont- rolli punkti, Transpordiameti teenindusbüroosse või parkimiskohale. Taolise rikkega sõidukiga enam kuni puuduse kõrvaldamiseni iga päev liigelda ei tohi,“ sõnab Loigo. Loigo sõnul suunas politsei 2023. aastal erakorralisele ülevaatusele 1522 sõidukit: „Politsei õigused ja pädevus kontrollimisel on suhte- liselt piiratud ning selgelt määrusega ette kirjutatud. Valdavalt teeme kontrolle visuaalse vaatlusega. Kontrollide tõhustamiseks on arutatud liikuva tehnoülevaatuskeskuse kasutamist, mis koostöös Transpordiametiga looks võimaluse tänaval tõhusamalt kontrollida.“ Leedukatel on veelgi elegantsem lahendus – lisaks politseile võib alates käesoleva aasta jaanuarist kahtlustäratavas seisukorras autosid peatada, spetsiaalselt varustatud sõidukite abiga kontrollida ning liiklusest kõrvaldada ka kohalik keskkonnaamet ehk AAD. Roimad teelt! Kuigi see oleks ka meie liikluses tervitatav, ei paista paraku, et politseil lasuv töökoorem niipea leeveneks. Keskkonnaameti avalike suhete peaspetsialist Indrek Hirs viitab napisõnaliselt, et Leedu initsiatiiv meile jõudmas ei ole ja huvi selleks puudub: „Liikluses osaleva sõiduki tehnilise korrasoleku peab tagama sõiduki omanik. Kui masin ei ole tehniliselt korras, ei tohi see meie teedel liikuda, sest sellisel juhul ei läbi sõiduk tehnoülevaatust. Tehnoülevaatuse olemasolu kontrollib Politsei- ja Piirivalveamet, kellel on õigus suunata sõiduk ka kordusülevaatusele. Ei ole teada, et riigil oleks plaan kehtivat seadusandlust muuta.“ Seega veel üks paljulubav lahendus, millest keegi midagi ei tea ega pea. Kuid liiklusregistri naaberriikidega jagamine, kõrgemad trahvimäärad, veapunktisüsteemi loodetav aseaine ning ohtlike sõidukite efektiivsem liiklusest kõrvaldamine on kõik „piitsad“, millega valesti käitujaid distsiplineerida. Euroopa Liidus küpsevad lahendused võtavad aga kõik teadmata hulgal aega. Ja see ongi sobiv meeldetuletus – liiklusohutus algab meist endist. Me ei saa jääda ootama ja lootma, et „suuremad“ sunniga meie teed turvalisemaks muudavad. Samamoodi ei saa me jääda lootma, et keegi meile liiklusviisakust õpetama hakkab – ka see, kuidas me üksteise liiklemise mugavamaks muuta saame, on meie enda teha. Liiklemine ja juhiluba ei ole inimõigused. Kui teistele paistab meie käitumise põhjal, et me rooli ei sobi, siis äkki on neil õigus? See on koht, kus peeglisse vaadata: kui minu liiklemisviis sunnib teisi liiklejaid korrektuure tegema, et kõigil asjaosalistel ohutu oleks, siis teen ma midagi valesti. Ja kui ma ei küsi endalt, kuidas ma saaksin teiste minuga tee jagajate elu kergemaks teha – siis äkki peaks? Suured asjad koosnevad väikestest.
Fotod: Ylle Rajasaar
Politseioperatsioon.
45-minutiline rahunemispeatus on võimalus valesti käitujate distsiplineerimiseks.
Oleme vast kõik kogenud liikluses olukorda, kus meie ette satub sõitma tossav, lekkiv, haisev või plärisev auto, mis kohe kindlasti ei peaks tehnoülevaatust läbima ega liikluses osalema. Mis seal ikka – eestlane ohkab, paneb aknad kinni ja keerab ventilatsiooni siseõhu peale ning kannatab ära. Mõni aktivist ehk postitab sotsiaal- meediasse või helistab politseisse. Enamasti aga tuleb lihtsalt loota, et tossaja-haiseja-tilkuja jääb ette mõnele politseipatrullile. Teatavasti on neil õigus kahtluse korral autot kontrollida ning korduvale ülevaatusele suunata. „Kui järelevalve käigus avastatakse, et sõiduk ei vasta kehtivatele tehnonõutele, siis edasine sõltub sellest, kas sõidukil esineb oluline või ohtlik rike/puudus,“ kirjeldab Loigo. „Oluline rike/puudus on see, mille esinemine eeldab tehnonõuetele vastavuse kontrolli. Selle tuvastamisel võib juht kehtivatele tehnonõuetele mittevastavat mootorsõidukit kasutada kuni etteantud tähtajani, mis on määratud puuduste kõrvaldamiseks. Liikluses osaledes peab juht sõitma ettevaatlikult, arvestades rikke või puuduse iseloomuga.“
84
TEEJUHT / NR 10
Powered by FlippingBook