Teejuht suvi 2024

ÕHK

Tallinna Lennujaam suutis koroonapandeemia ajal teha õigeid otsuseid ning pandeemia lõppedes on toimunud kiire ja eeskujulik areng. Kodumaisele lennufirmale pani COVID paraku korraliku põntsu.

Lennundusklaster oli üks viimaseid sellistest, mis Euroopa Liidu rahastuse toel Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) klastri- meetmega Eestis loodi. 2020. aastal alanud pandeemia lõi kaardid sassi, lennundussektor kannatas piirangute käes tugevalt ning oli ettevõtteid, mis oma tegevuse pidid lõpetama. Järgnes täiemahu- line sõda Ukrainas, mis on olukorda lennunduses kardinaalselt muutnud ning pole teada, millal see lõpeb. EASiga oli Eesti Lennundusklastril kokku lepitud kindlate arendus- tegevuste elluviimine. Projektide arvuks planeeriti 10 kuni 15. Tege- lik olukord sellest paraku arvuliselt erines, kuid sisuliselt oli tegevus ja lõpuks ka tulemus sellegipoolest mitmekesine. Lisaks toetas EAS ühisturundust ning rahvusvahelistumist. „See oli segane aeg, sest olenemata pandeemiast pidi klaster pro- jektis ette nähtud arendustegevused eesmärgi kohaselt ära tegema. Jah, osa tegevuskulusid oli võimalik liidu rahadega EASi kaudu katta, kuid selleks tuli asjad ära teha, esitada aruanne, tõestada oma jätku- suutlikkust ja alles siis võis kuni 50% abikõlbulikest kuludest saada,” selgitab tegevjuht Eesti Lennundusklastri keerulist algust. EASi klastrimeede ja selle meetme raames rahaliselt toetatud pro- jekt olid katalüsaatoriks klastri loomisel. „Minu tulek klastrisse oli seotud toppama jäänud klastriprojektile uue hoo andmisega. Kui kogemusest rääkida, siis oli minu varasem tegevus seotud lennu- liikluse korraldamisega (EANS, CANSO, NEFAB) ja õppetööga lennuakadeemias. MTÜ on hoopis midagi muud, siin kindlasti ei saa üksnes olemasoleva pagasi pealt tegutseda,” võtab Tamm teema kokku. Lennundusklaster kaasab kõiki valdkonna tegijaid Milline näeb välja igapäevane koostöö klastri liikmete vahel? Mis teemad praegu laual on? Liikmeskond on väga mitmepalgeline. Koostöökohtade leidmine pole alati lihtne ja see ei ole ka klastri otsene ülesanne. Aga kui on

ühised huvid ja eesmärgid, siis see tekib ja toimib loomulikku rada pidi.

Täna on aktiivsem tegevus mehitamata lennunduse arendamiseks koondunud paljuski lennuakadeemia ümber, kus on lisaks ka Tartu Teaduspark ja linn ning mitmed idufirmad (sh Innoavia Soomest ja ANRA Technologies USA-st). Tihe koostöö ja suhtlus on Transpordiameti lennundusteenistuse mehitamata lennunduse osakonnaga. Hiljuti toimus Metroserti rakendusuuringute keskuse avasündmus, ka selle keskusega looda- me just droonitehnoloogia arendamisel kaas- ja koostööd teha. Eesti lennundussektor tundub maailma mastaabis kompaktsena. Kui valdkonna tegijad klastrisse ei kuulu, kuidas saab siis olulisi otsuseid vastu võtta? Toon ühe näite: Tallinna Lennujaam pidi uuendama maapealse tee- ninduse reeglistikku. Kutsusime kõik asjassepuutuvad kokku ning panime kirja kollektiivsed kommentaarid ja ettepanekud. Alustanud oleme ka lennundusseaduse revisjoniga. 1999. aastast on seaduse alustekst püsinud sama, aja jooksul on lisandunud üle kuuekümne muudatuse. Nüüd on otsustatud, et pidev ümbertege- mine ei ole piisav, seadus tuleb n-ö vundamendist alates ringi teha. Samamoodi kaasame kõiki tegijaid, sh näiteks seni veel klastriga mitte liitunud NyxAiri ja SmartLynxi.

Kuigi kõik ei kuulu klastrisse, on meie eesmärk kogu valdkonda asja- tundlikult esindada, koostööd tuleb teha.

Lisaks klastrisisesele tegevusele ja suhtlusele anname uudiskirja kaudu infot sektori tegevusest laiemale huviliste ringile. Uudiskirja saajaid-tellijaid on ligikaudu 400.

Klastri strateegiat kujundab nõukogu, mille viis liiget on klastri liikmesettevõtete juhid.

Klastrisse kuuluvad rahvusvaheliselt tunnustatud ettevõtted, näiteks Magnetic MRO. Kui aktiivsed ollakse uute projektide algatamisel ning elluviimisel? Head, tulevikku suunatud tulemused seonduvad nelja projektiga –

Minu tulek klastrisse oli seotud toppama jäänud klastriprojektile uue hoo andmisega.

Eesti lennundusel on julgelt arenguruumi, lennundusklaster seisab selle eest, et liikmed oleksid tegusad.

94

TEEJUHT / NR 10

Powered by