Teejuht talv 2023

ahvusvaheline konventsioon inimelude ohutusest merel R (SOLAS) ja selle protokoll (SOLAS PROT 1988) hõlmavad kuut jõustuvat muudatust, kuid peamine neist on uue, peatükk XV, lisandumine, mis käsitleb ohutusmeetmeid tööstuspersonali vedava- tele laevadele. Täienduse eesmärk on kehtestada minimaalsed ohutusstandardid nii tööstuspersonali vedavate laevade kui ka personali jaoks ning käsit- leda merel toimuvate spetsiifiliste operatsioonide riske avamere vesiehituse- ja energiasektoris, nagu näiteks tööstuspersonali üle- viimise ja laevalevõtu toimingud. Nimetatud töötajad võivad olla seotud avamererajatiste, näiteks tuuleparkide, nafta- ja gaasirajatiste ehitamise või eemaldamise, hooldamise, käitamise ja üldise teeninda- misega, kuid samuti vesiviljeluse või merepõhja kaevandamisega. Kuivõrd Eestis on aktuaalne merealade planeerimine ja kasutamine taastuvenergia tootmiseks ning vesiviljeluse arendamiseks, on ka siin- setele arendajatele kindlasti toetavaks teguriks rahvusvahelise stan- dardi jõustumine. Muudatus jõustub 1. juulil 2024. Mere keskkonnakaitses võib suurimaks muudatuseks lugeda Vahe- mere määratlemist heitmekontrolli piirkonnaks. IMO merekeskkonna kaitse komitee (MEPC) 79. istungijärgul kiideti heaks Vahemere mää- ramine eripiirkonnaks, olles nüüd viiendaks piirkonnaks, kus hakkavad laevakütustele kehtima karmimad nõuded. Läänemerel kehtivad mai- nitud nõuded juba varem. Muudatus jõustub 1. mail 2024, kuid hakkab laevadel kehtima aasta hiljem. IMO lühiajaliste kasvuhoonegaaside vähendamise meetmete raken- damisega seotakse kohustuslikuks EEXI ja CII reitinguväärtuste esita- mine organisatsiooni kütusekulu andmebaasi. Andmebaasi lisatakse võimalus liikmesriikidel esitada andmeid EEXI, CII ja süsinikuintensiiv- suse hinnanguliste tasemete kohta. Kohustus jõustub 1. mail 2024. Artikli sissejuhatuses on välja toodud, et üheks merenduse prioritee- diks on tehnoloogia areng, selle tõestuseks kinnitati IMO mereliikluse hõlbustamise (FAL) komitee 14. kohtumisel samanimelise konvent- siooni ajakohastatud lisa koos selle terviktekstiga. Peamine eesmärk on muuta kohustuslikuks üleminek elektroonilisele andmete esitami- sele ühtse kontaktpunkti kaudu. Muudatuste kohaselt peavad osalis- riikide pädevad asutused looma ja rakendama nn ühtse akna ehk Mari- time Single-Window süsteeme, mille kaudu oleks võimalik esitada kõik laevakülastusega seotud dokumendid. Muudatus jõustub 1. jaanuaril 2024. Nagu algul mainitud, jõustub järgmisel aastal 13 muudatust, kuid nende täpsem analüüs ja selgitus veniks siin ülemäära mahukaks, seega on kõigil võimalus muudatustega tutvuda IMO kodulehel www.imo.org, kasutades moodulit Knowledge Centre ja Resolution of IMO Index viidet. Hõlpsamaks navigeerimiseks ja õige dokumendi leidmiseks on muudatuste loetelus markeeritud muudatus resolut- siooni märgistuse järgi. Samuti võib oodata, mil tekstid Riigi Teatajas avaldatakse.

Loetelu IMO konventsioonide muudatustest: 1. Rahvusvaheline konventsioon inimelude ohutusest merel (SOLAS): Ÿ 2019 amendments (MSC.456(101)) Ÿ 2020 amendments (MSC.474(102)) Ÿ 2021 amendments (MSC.482(103)) Ÿ 2022 amendments (MSC.496(105)) Ÿ 2022 amendments (MSC.521(106)) 2. 1974. aasta rahvusvahelise konventsiooni inimelude ohutusest merel 1988. aasta protokoll (SOLAS PROT 1988) Ÿ 2022 amendments (MSC.497(105)) 3. 1978. aasta protokolliga muudetud 1973. aasta rahvusvaheline laevade põhjustatava merereostuse vältimise konventsioon (MARPOL PROT 1978) Ÿ 2022 amendments (MEPC.343(78)) Ÿ 2022 amendments (MEPC.359(79)) Ÿ 2022 amendments (MEPC.360(79)) 4. 1978. aasta protokolliga muudetud 1973. aasta rahvusvahelise laevade põhjustatava merereostuse vältimise konventsiooni muutmise 1997. aasta protokoll (MARPOL PROT 1997) Ÿ 2022 amendments (MEPC.361(79)) Ÿ 2022 amendments (MEPC.362(79)) 5. 1965. aasta rahvusvahelise mereliikluse hõlbustamise konventsioon (FAL 1965) Ÿ 2022 amendments (FAL.14(46)) 6. 1966. aasta rahvusvahelise laadungimärgi konventsiooni 1988. aasta protokoll (LL PROT 1988) Ÿ 2021 amendments (MSC.491(104))

Mereliikluse hõlbustamiseks muutub kohustuslikuks üleminek elektroonilisele andmete esitamisele ühtse kontaktpunkti kaudu.

19

TEEJUHT / NR 8

Powered by