JUHTKIRI
Hea lugeja!
Anu Ots Transpordiameti kommunikatsiooniekspert
Teejuhi talvenumbris on meil heameel tutvustada tänavuse Aadu Lassi nimelise inseneripreemia laureaati Taavi Tõntsi, kes tõdeb, et teede ehitamises on praegu murrangulised ajad ning igav teeinseneri amet küll pole. Taavi on mees nagu orkester – suure panuse Eesti teedeehitusse on ta andnud oma enam kui 20 aastat väldanud inseneritööga, ent Taavi on väga agaralt osalenud ka teedeehituse ja -projekteerimise valdkonna seadusandluse, juhendite ja normide väljatööta- misel ning osaleb mitme rahvusvahelise organisatsiooni tegevuses. Aasta viimases numbris räägime ka riigiteede teehoiukava rahastamisest. Aastatel 2024–2027 on riigiteede teehoiu- kava kogusumma 680 miljonit eurot, mis on eelnenud nelja aastaga võrreldes viiendiku väiksem. Transpordiameti jaoks on proovikiviks, kuidas teehoiu rahaliste vahendite vähe- nemise tingimustes hoida riigiteedel saavutatud seisukorra taset ning ehitada ümber olemasolevaid teid või rajada uusi. Transpordiamet kaardistas ka haagiste ja haagistega raske- veokite ehk autorongi mõju riigiteedele. Lähiaastatel võivad Eesti teedele jõuda 60tonnised raskeveokid, kuid kas meie teed ja sillad on selleks valmis? Tutvustame uuringu tulemu- si, mille põhjal saab teha ettepanekuid teetaristule lubatavate täismasside ja teljekoormuste kohta, et autorongid aval- daksid riigiteede taristule minimaalselt mõju. Rohepöörde teemade kajastamisel räägime Transpordi- ameti ja Eesti Taristuehituse Liidu sõlmitud teehoiu CO 2 heitmekoguse vähendamise tegevuskavast, mis sisaldab üleminekuplaani keskkonnahoidlikele hangetele ning plaanib ringmajanduse materjalide ja keskkonnasõbralike kütustega ehitusmasinate eelistamist. Merenduse valdkonnas räägib elust laevas ning ettevalmis- tustest peagi algavaks jäämurdehooajaks jäämurdja Botnica kapten Indrek Kivi. Kapteni kinnitusel sujub laeva ette valmis- tamine igati plaanipäraselt. Läänemerel on väga suur potentsiaal tuuleparkide rajami- seks. Aprillis algas Saksamaal Rügeni saarest kirdes Baltic Eagle tuulepargi rajamine, mis hõlmab 40 ruutkilomeetrit ning kuhu paigaldatakse 50 tuulegeneraatorit. Anname üle- vaate selle meretuulepargi rajamise töödest.
Foto: Transpordiamet
Lugeda saab ka merepõhja mõõdistamise käigus avastatud senitundmatutest vrakkidest, millest üks on lennuk. „Tänavu oli päris korralik vrakisaak, mullu leidsime kõigest viis vrakki. Töö jätkub ja kindlasti ei jää need leiud viimaseks,“ tõdes hoo- aja lõpus Transpordiameti hüdrograafiaosakonna juhataja Peeter Väling. Tutvustame ka Lennuliiklusteeninduse ASi juhatuse esi- mehena töötavat Ivar Värki, kes on lennunduses teinud tähelepanuväärse karjääri, mille jooksul on ta olnud ka Briti armee lennukorpuse eskadrilli ülema asetäitja ja kopteri- piloot Afganistanis. Meie lennundusel on ette näidata edulugusid, mis tõstavad Eesti sellel alal üleilmselt esirinda. Üks sellistest on ettevõte Magnetic MRO, kes tegeleb lennukite hooldamisega ning teenindab maailmas enimlevinud lennukeid Boeing ja Airbus, suuri lennukompaniisid nagu Emirates, Finnair, SAS, Virgin, Austrian Airlines jt. Ettevõttel on üle maailma kümme- kond tütarfirmat ja rohkesti välisesindusi nii kontorite kui ka liinilennukite hooldusjaamade näol. Lennunduses piilume ka Tallinna lennujaama päästetööta- jate köögipoolele ja uurime, kuidas lennujaama pääste- teenistus hädaolukordade lahendamiseks valmisolekut treenib.
Põnevat lugemist!
2
TEEJUHT / NR 8
Powered by FlippingBook