Teejuht talv 2023

VESI

Foto: Transpordiamet

Diisellaeva hübriidsüsteemile ümberehitamise näide Eestis on TS Laevade parvlaev Tõll.

Läänemere piirkonnas hindab magistritöö autor LNG laevakütusena kasutamise väljavaateid madalaks.

põhikütusena. Ümberehitamise vaatenurgast on üle- minek diisel-elekter hübriidsüsteemile tunduvalt liht- sam ja odavam variant, sest see ei nõua olulisi muuda- tusi laeva konstruktsioonis. Diisellaeva hübriidsüstee- mile ümberehitamise näide Eestis on TS Laevade parvlaev Tõll. Üleminekuperioodi kütus Magistritöö autori hinnangul on LNG ka järgmise paarikümne aasta jooksul maailmas laialdaselt kasutatav laevakütus (eelkõige uute LNG-konteineri- laevade suure arvu tõttu), kuid positsioneerub fossiil- se päritolu tõttu üha enam nn üleminekukütuseks. Maagaas ei saa pikas perspektiivis olla LNG tootmise tooraineks – ekspertide hinnangul tuleb LNG tootmi- sel varem või hiljem üle minna taastuvale toorainele (Bio-LNG). Bio-LNG puhul saab aga peamiseks piiran- guks mitte tehnoloogia ja taristu olemasolu, vaid kütu- se tootmiseks vajaliku tooraine kättesaadavus. See piirang laieneb kõikide alternatiivsete laevakütuste kasutamisele.

Joonistus: Nina Vines

Läänemere piirkonnas pigem hübriidlaevad

Läänemere piirkonda silmas pidades hindab magistri- töö autor LNG laevakütusena kasutamise väljavaateid madalaks. See ei tulene LNG kui kütuse puudustest, sest kütuseliikide võrdlemisel ei saa väita, et üks on teisest parem või halvem. Iga kütuseliik eristub oma ainulaadsete omadustega ja valiku tegemisel on oluline arvestada konkreetse piirkonna laevandus- sektori spetsiifikat ja vajadusi. Arvestades Läänemere piirkonna laevanduse eripära- sid, võib perspektiivikamaks osutuda hoopis diisel- elekter hübriidlaevade kasutamine. Selle kasuks kõne- leb see, et esiteks punkerdamistaristu areneb üliaegla- selt, teiseks puudub kindlus, et vajalik kogus kütust on ka tulevikus kättesaadav, kolmandaks on gaasi hind muutunud äärmiselt ettearvamatuks.

Alternatiivsed lahendused laevakütuste kasutamisel.

38

TEEJUHT / NR 8

Powered by