Teejuht talv 2023

Uued tehnoloogiad kõikjal kasutamiseks ei sobi

Suures osas jagunevad Taavi Tõntsi tööd kahe valdkonna vahel, millest üks puudutab otseselt teede projekteerimist ja ehitamist, teine maan- teetransporti ja selle digitaliseerimist. Esimene pool seondub paljuski ka uute tehno- loogiate Eesti oludesse kohandamisega ning nende katsetamisega n-ö päris teelõikude raja- misel. Viimatine suurem katsetamine tehti Tallinna– Tartu maanteel, kus tee õgvendamise eesmärgil tuli osa Kose–Mäo lõigust ehitada ca 40% ula- tuses soisele turbapinnasele. Nimelt prooviti Võõbu katselõigul kuut erinevat lahendust ning võrreldi varasema turba mass-stabiliseeringu andmete ning kolme arvutuslikuga, ehk kokku analüüsiti kümmet eri (Teeleht, sü- tehnoloogiat gis 2020, lk 36–39) sügavama rabalõigu ületa- miseks. Põnevamad neist on EPS – tee rajatakse suurtest vahtplastist (ingl expanded polystyrene , EPS) plokkide peale – ja kergkruusaga n-ö uju- vad parvlahendused, mis juba kolm talve on Ardu–Võõbu lõigul ilusti tee all vastu pidanud. Võõbu–Mäo lõigu sügavama lõigu ehituseks valiti aga turba mass-stabiliseering ca 8% lõigul, mis kahjuks töövõtja tehtud detailsel testlõigul konkreetsetes oludes ei toiminud. Ettenäge- matu tööna tuli see väike lõik siiski klassikalise nõrga pinnase massivahetusega asendada. Soomes juba ammu kasutusel olnud tehno- loogia tähendab turbapinnasesse tsemendi ja mineraalpinnase või põlevkivituha vms segu pumpamist, mis pinnases korralikult läbi sega- takse ja tekitatakse nõnda tee põhja n-ö tahkem mass, millele siis hiljem teetamm rajatakse. Oluline on ka turba lagunemisaste, veesisaldus jms detailid. Takkajärgi nendib Taavi Tõnts, et ega kunagi ei tea, kuidas mingi uus tehnoloogia erinevates olu- kordades toimib. Ta räägib, et kuigi Tartu maan- teel on mass-stabiliseerimist katsetatud nüüd- seks juba peaaegu 15 aastat, tuleb ikkagi ette ootamatusi – mõnes kohas see toimib, teisal jällegi mitte. Kõige problemaatilisemad on tema sõnul just soised alad ja savipinnas ning vanade teede laiendamised nende alade peal. „Katseta palju sa tahad, aga lõpuks taandub õnnestumine ikka konkreetsele objektile ja selle iseärasustele. Uute tehnoloogiate rakendamisel

Taavi Tõnts tänavusel Aadu Lassi preemiate galal.

Foto: Jakob Meier/Transpordiamet

47

TEEJUHT / NR 8

Powered by