Teejuht talv 2023

MAA

Töösse lähevad Sauga–Pärnu ning Libatse–Nurme 2 + 2 teede väljaehitamine Euroopa Liidu ühtekuuluvusfondi vahenditest, Rail Balticu objektide rajamine Euroopa ühendamise rahastu vahen- ditest ja lõpetatakse Pärnu–Uulu 2 + 2 lõigu väljaehitamine.

Riigi eelarvestrateegias aastateks 2024–2027 teehoiuks eraldatud vahendite maht ja edasise rahastuse ebaselgus seavad ohtu aastaks 2030 TEN-T põhivõrku kuuluvate maanteede nõuetekohase väljaehitamise vastavalt TEN-T määrusele¹. 2023. aasta lõpu sei- suga vastab Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maantee määruses sätestatud nõuetele 41% ulatuses ja Tallinna–Pärnu–Ikla tee 22% ulatuses. Seoses väga madala liiklussagedusega Tallinna–Pärnu– Ikla maantee lõigul Uulu–Ikla ning Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maantee lõigul Ülenurme–Luhamaa, taotletakse Euroopa Komis- jonilt nende lõikude nõuetekohaseks väljaehitamise tähtaja pikenda- mist kuni aastani 2050. TEN-T põhivõrku kuuluvate teede nõuetekohaseks ja nüüdisegse- tele tingimustele vastavaks väljaehitamine aastaks 2030, välis- õhus leviva müra vähendamine, Euroopa Liidu intelligentsete transpordisüsteemide määruse täitmine, liiklusohutuse ja säästva liikuvuse parendamine ning kruusateedele katete ehitamine vajab igal aastal täiendavalt ligi 160 miljonit eurot. Lisaks otseselt riigiteede hoiuga seotud ülesannetele on Euroopa Liidu määruste kaudu pandud Eesti riigile tähtajalised kohustused transpordivõrgustiku parendamiseks. TEN-T määruse nõuete koha- selt peab välja arendama riigi mere-, õhu-, raudtee- ja autotranspordi ühendavad liikuvuskeskused. Lisaks vajab analüüsimist riigi TEN-T võrgustikul asuvate multimodaalsete kaubaterminalide rajamise vajadus. Analüüsi tulemuse põhjal tuleb koostada tegevuskava terminalide arendamiseks. Maanteetranspordi keskkonnajalajälje

Järgmiste aastate väljakutsed riigiteede arendamisel

Riigiteed vajavad olemasoleva seisukorra säilitamiseks ja seisundi mõningaseks parandamiseks igal aastal vähemalt 210 miljonit eurot . Selline rahastus võimaldaks remondi, rekonst- rueerimise ja korrashoiutegevustega tagada teedevõrgu säilimise ning likvideerida järgmise 30 aasta jooksul nüüdseks tekkinud remondivõlg. Järgneva nelja aasta jooksul on säilitamiseks võimalik kasutada keskmiselt 115 miljonit eurot aastas, mis on veidi üle poole vajalikust rahastusest ning toob endaga kaasa teede seisukorra halvenemise. Arvestama peab asjaoluga, et seisukorra taastamine on oluliselt kulukam kui selle hoidmine. Kokkuvõtvalt saab öelda, et järgmise perioodi rahastus ei võimalda peatada teede remondivõla kasvu, täita välisõhus leviva müra vähendamise tegevuskava, rajada kruusateedele tolmuvabasid katteid ning minimaalselt on võimalik panustada säästlikumate liikumisviisidega seotud taristu arenda- misse ja liiklusohtlike kohtade ümberehitamisse. Investeeringute vähendamine teede arendusse aastatel 2024– 2027 takistab oluliselt transpordi ja liikuvuse arengukavas ning liiklusohutusprogrammis seatud eesmärkide täitmist nii liikluses hukkunute ja vigastatute vähendamise kui ka kruusateedele tolmuvabade katete ehitamise osas . Lisaks avaldab teehoiu puudulik rahastamine negatiivset mõju regionaalarengule, samuti teede-ehitaja ja -inseneri kutse populaarsusele Eesti kutse- ja kõrgkoolides ning teehoiu valdkondlikule võimekusele tervikuna.

¹ Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus (EL) nr 1315/2013, 11. detsember 2013, üleeuroopalise transpordivõrgu arendamist käsitlevate liidu suuniste kohta

TEEHOIU RAHASTUS JA TÖÖMAHUD NING SEALHULGAS VÄLISVAHENDID KOOS KAASFINANTSEERINGUGA, 2020–2027 (MILJONIT EUROT)

250

3000

231

209

205

203

2500

200

2191 km

179

176

173

1933 km

2000

1674 km

153

150

1416 km

1500

1312 km

1172 km 1209 km

1001 km

100

1000

50

500

61

54

48

46

41

30

25

17

0

0

2020 täitmine

2021 täitmine

2022 täitmine

2023 prognoos

2024 eelarve

2025 eelarve

2026 eelarve

2027 eelarve

mln

km

Rahastus kokku, mln eurot

Sh välisrahastus koos riigi kaasfinantseeringuga, mln eurot

Töömaht kokku, kilomeetrit

56

TEEJUHT / NR 8

Powered by