Teejuht talv 2023

õhtul taas täis ning hommikuseks sõiduks valmis,” lisab Kaur Sarv.

Nii nagu kõigi liitiumakudega seadmete puhul, mõjutas külmem ilm ka elektriveoki sõiduulatust. „Märkasime seda esmalt novembris, kui ööpäeva temperatuur langes nulli lähedale. Seetõttu tuli talvekuudel töökorraldust pisut ümber teha ja nii suuri tööringe nagu suvel ei olnud alati võimalik teha. Samas on enamus selle elektriveoki tööst Tallinnas, kus tihedas liikluses tulevad esile elektrisõidu- kite eelised – energiatõhusus ja heitmevaba sõit. Arvesta- des, et tehnoloogia areneb pidevalt, siis 2024. aasta jaani- päevaks tuleb Scania elektriveokist uus versioon, mille akusid ja talveomadusi on veelgi parandatud,” selgitab Kaur Sarv. Elektriveoki peamise kasutaja ehk autojuhi sõnul on hea kogeda, et isegi raske koormaga on elektrimootori võim- sus kogu aeg ja kohe kasutatav. Müra- ja vibratsioonivaba veok teeb tema tööpäeva mõnusamaks ning vähendab väsimust. Talvetingimustes kiitis ta elektriveoki suutlik- kust liikuda kindlalt nii tuisus kui ka lumepudrus. Kuna esmane kogemus Tallinnas osutus positiivseks – puuduvad piirangud protsessis, operaator on rahul – siis tegi A. Le Coq otsuse soetada ka teine täiselektriline raskeveok. Sedapuhku Tartu linna sisevedude tegemi- seks. „Kohaliku ettevõttena saame nii ära teha päris näh- tava sammu linnaõhu puhtamana hoidmisel. Sellise ühe veoki kaasamise tulemusena õnnestub meil vältida aastas 20 tonni CO ₂ heitmeid ning tagada nelja miljoni joogiliitri vedu klientideni heitmevabalt ja madala müra- tasemega,“ sõnab Vernik. A. Le Coqi elektriveok veab praegu kaupa Tallinna linnas, teine veok hakkab teenindama Tartu linnas asuvaid klien- te alates 2024. aasta jaanuarist. Katrin Vernik toob esile, et käesoleval aastal on nende poole pöördunud palju erinevate ettevõtete esindajaid, et uurida täiselektrilise raskeveoki kasutamise tegelikku praktilisust. „Oleme saanud kinnitada, et meie kogemus on siiani äärmiselt positiivne,“ sõnab ta. Eesti esimene ehk A. Le Coqi elektriveok on mõeldud linna- veokiks, sõiduulatusega 250 kilomeetrit, ent 2024. aastal jõuavad Eestisse esimesed elektrilised regionaalveokid, mille kandevõime on poole suurem ja sõiduulatus kasvab seejuures 350–400 kilomeetrini. Ülejärgmisel, 2025. aastal peaksid Eestisse jõudma juba pikamaaveokid, mis suu- davad sõita järjest 4,5 tundi ja 45 minutiga akud taas täis laadida.

Tihedas liikluses tulevad esile elektrisõidukite eelised – energiatõhusus ja heitmevaba sõit.

Foto: A. Le Coq

Täiselektriline raskeveok suudab täislastiga läbida korraga kuni 250 kilomeetrit.

HEA TEADA: Elektriveoki parameetrid

11,5 m Pikkus:

Ÿ

5,75/1,35 m Telgede vahe:

Ÿ

Ÿ ~1,3 kWh/km Elektrikulu kilomeetrile: Ÿ 14 060 kg Kandevõime: Ÿ kuni 250 km Sõiduulatus: Ÿ 230 kw Mootori võimsus: Ÿ pealisehitus – furgoon tagaluuktõstukiga Lisad: Ÿ 29 t Veoki kogukaal: Ÿ 300 kWh Veoakude mahtuvus:

63

TEEJUHT / NR 8

Powered by