Peamised rikkumised transpordisektoris Paraku kõik tööandjad ei ole seaduskuulekad. Tule- nevalt liiklusseadusest peab digitaalseid sõidu-, töö- ja puhkeaja andmeid kopeerima juhikaardilt vähemalt 28 päeva ja sõidukist vähemalt 90 päeva järel. Salves- tuslehti peab säilitama 365 päeva. Mullu rikkus ligi- kaudu viiendik ettevõtetest selle nõude täitmist. Peamised ööpäevase puhkeaja rikkumised tulenevad vedaja ebapiisavast korraldusest sõidukijuhtide töö- päeva pikkuse planeerimisel. Tihti venivad autojuhtide tööpäevad üle 13 või 15 tunni. Sõidukijuhil peab aga 24 tunni sisse jääma vähemalt 11 tundi või erandina kolm korda üheksa tundi puhkeaega. Palju rikkumisi oli igapäevase puhkeaja katkestami- sega parvlaeval. Erandina tohib juht katkestada oma regulaarset ööpäevast puhkeperioodi mitte rohkem kui kahel korral teiste tegevustega (parvlaevale peale- ja mahasõitmine), mille kogukestus ei tohi ületada ühte tundi. Nimetatud regulaarse ööpäevase puhke- perioodi jooksul peab juhil olema juurdepääs maga- mis- või lamamisasemele. Peamiselt jäi sõiduki- juhtidel ööpäevane puhkeaeg koos katkestustega alla 11 tunni, puhkeaja katkestusi tehti kahe asemel kolm või ületas teiste tegevuste kogukestus ühte tundi. Samuti rikuti järjestikuse sõiduaja nõuet. Pärast 4,5 tundi sõitu peab sõidukijuht tegema vähemalt 45minutilise katkematu vaheaja. Nimetatud vaheaja võib asendada vähemalt 15minutilise vaheajaga, mil- lest järgmine vaheaeg peab olema vähemalt 30 minu- tit pikk. Iganädalase puhkeaja nõuete rikkumisega on samuti probleeme. Kahe nädala jooksul peab juht kasutama vähemalt kaht regulaarset ehk 45tunnist iganädalast puhkeperioodi või üht regulaarset iganädalast puhke- perioodi ja üht vähendatud iganädalast (vähemalt 24tunnist) puhkeperioodi. Üldjuhul rikuti 45 tunni reeg- lit. Põhiliselt rikkusid seda nõuet eelmisel aastal just Skandinaavias vedusid tegevad ettevõtted. Sõidukijuhtidel esineb palju ka ööpäevase sõiduaja nõuete rikkumisi. Ööpäevane sõiduaeg ei tohi ületada üheksat tundi, kuid seda võib pikendada kümne tun- nini kõige rohkem kaks korda ühe nädala jooksul. Sageli kasutasid juhid nädala alguses ära oma kaks kuni kümnetunnist erandit ning nädalala teises pooles rikuti sõiduaja nõudeid sihtkohta õigeks ajaks saabu- mise nimel.
Transpordisektoris juhtub enim tööõnnetusi veoautojuhtidega, kus lisaks liiklusohtlikele olukordadele juhtub õnnetusi ka koormate laadimise käigus. Näiteks kukutakse redelitelt alla või libisetakse autosse sisse- või väljaminekul. ööinspektsioon teeb järelevalvet liiklus- T seaduses toodud mootorsõidukijuhi töö-, sõidu- ja puhkeaja nõuete, sõidumeeriku (autojuhi sõidu- ja puhkeaega registreeriv seade, mis lisaks salvestab sõiduki kiirust ja läbitud vahemaad) ning -kaardi kasutamise ja andmete säilitamise nõuete täitmise üle. 2023. aastal on inspektorid tuvastanud juba ligikaudu 600 sõidu- ja puhkeaja rikkumist. Enamik neist on seo- tud kas iganädalase või ööpäevase puhkeaja nõuete rikkumisega veoseveol. Kõige suuremat ohtu kujutab endast väsinud autojuht. 2022. aastal suunas Tööinspektsioon tähelepanu ettevõtetele, kes olid tööle võtnud Ukraina sõjapõgeni- kest sõidukijuhte, neid kontrolliti lähetatud sõiduki- juhtide järelevalvega. „Eelkõige vastasime teiste liik- mesriikide päringutele Eesti vedajate kohta, kes tegid kabotaažvedu ehk ajutist kaubavedu ühe riigi piires teises riigis registreeritud sõidukiga,“ kirjeldas Töö- inspektsiooni juhtiv tööinspektor Jüri Milov.
2023. aastal on inspektorid tuvastanud ligi 600 sõidu- ja puhkeaja rikkumist.
65
TEEJUHT / NR 8
Powered by FlippingBook