MAA
Foto: erakogu
Tõnis Tagger.
Tarmo Trei.
Milline on tegevuskava peamine eesmärk, kuhu on vaja jõuda? Tarmo Trei: kavas on kirjas poolte kohustused ja tegevused projek- tide ettevalmistamisel, ehituse, remondi ja korrashoiu keskkonna- hoidlike hangete elluviimisel, eesmärgiga vähendada teehoiu vald- konnas negatiivset mõju keskkonnale. Tõnis Tagger: 2050. aasta strateegiline eesmärk on süsinikuheit- mete vaba teede hooldus, remont ja ehitus. Eesmärk on kooskõlas Eesti ja Euroopa Liidu sihiga saavutada aastaks 2050 kliimaneut- raalne ja keskkonnasõbralik majandus. Sügisel sõlmisid Transpordi- amet ja Eesti Taristuehituse Liit tegevuskava kokkuleppe kuni aastani 2030 – kirja on pandud konkreetsed plaanid ja kohustused 2050. aas- ta eesmärgi poole liikumisel.
Tarmo Trei: Keskkonnahoiu efekti annab ka teede hea seisukord, näiteks on hinnatud, et tasasemad ja väiksema veeretakistusega teed aitavad säästa kütust kuni 5%.
Tarmo Trei: Uue tegevuskava osa on ka ajagraafik, mis määratleb, millal ja millised konkreetsemad tegevused on plaan läbi viia.
Milline on koostööleppe sündimise eellugu? Tarmo Trei: Soomes on institutsioon nimega PANK Ry (soome k Päällystealan Neuvottelukunta Ry ), kes muuhulgas haldab Soome asfaldinorme, et need oleks ajakohased ja mõistlikud. PANK Ry ees- kujust ajendatuna sai 2021. aasta alguses koos Transpordiametiga ellu kutsutud sarnane organisatsioon – Teehoiu Nõuandekogu (THNK), mille peamine eesmärk oli valdkonna arengu tõhustamine ning pooli arvestava koostöö tagamine. THNK tööorganid on komisjonid, mille tegutsemise vajadus jooksvalt kokku lepitakse. On olemas ka keskkonnakomisjon, mille esimene tõsine toimetamine oligi eelpool mainitud tegevuskava koostamine.
Milliseid muutusi nende eesmärkide poole liikumine turul kaasa toob? Tõnis Tagger: Suuremate keskkonnasäästu andvate lahenduste seas on freespuru laiem kasutus asfaldi katendikihtides, ringmajan- duse põhimõtete rakendamine ehitus- ja remondiobjektidel – kasu- tades võimalikult suures ulatuses ehitus- ja lammutusjäätmeid kohapeal ja alandatud temperatuuriga soojade asfaldisegude eelis- tamine, sest võrreldes kõrgete temperatuuridega asfaltsegudega tarbime vähem energiat ja tekib vähem heitmeid.
70
TEEJUHT / NR 8
Powered by FlippingBook