Teejuht talv 2023

MAA

Kose-Mäo teelõigu ehitus.

Transpordiamet peab samuti ettevalmistusi tegema – näiteks on vaja taristuehituse materjalide CO andmebaasi, mida meil praegu 2 veel ei ole. Millises ajakavas praegu liigume, kui plaanime keskkonnahoid- likke riigihankeid ehitusel ja projekteerimisel? Tagger: Esimene keskkonnahoidlike kriteeriumitega projekteerimise hankeleping on sõlmitud, kolm projekteerimise keskkonnahoidlikku hanget käimas. Praegu valmistame ette teede taastusremondi keskkonnahoidlikke piloothankeid – eesmärk on, et 2030. aastaks oleks 50% Transpordi- ameti teehoiu riigihangetest keskkonnahoidlike kriteeriumite alusel. Keskkonnahoidlikud hanked on oluline hoob saavutamaks teede remondil, ehitusel ja hooldusel väiksemat CO -jälge. 2 Trei: Ettevõtjad mõistavad ja ootavad, et valdkondlikud hanked hak- kavad muutuma väärtuspõhisemaks ning lisaks hinnakriteeriumile hakatakse pakkumuste hindamisel arvestama ka muid kriteeriume, näiteks mõju keskkonnale – pakkuja, kelle objektil tööde läbiviimise negatiivne mõju keskkonnale on väiksem, saab ka hankes lisa- punkte. Näiteks Norra transpordiameti plaan 2023. aastaks oli korraldada teede katete taastusremondi hanked 100% väärtus- põhistena. Mullu tehti seal 27 seda tüüpi hanget, neist 24 korraldatigi juba väärtuspõhise hanke kriteeriume arvestades. Norrakad on selle lahenduse suured eestkõnelejad, nende poole pöördutakse nõu saamiseks ja neile viidatakse. Kuidas on mõeldud korraldada infovahetust ja ettevõtete teavitamist, mida see neile kaasa toob? Tagger: Teeme tihedat koostööd Eesti Taristuehituse Liiduga läbi THNK keskkonnakomisjoni. Ettevõtjad ja materjalitootjad peavad teadma, milliseid investeeringuid neilt oodatakse – materjalide toot- mine on kulukas ja investeeringute elluviimine vajab aega. Trans- pordiamet uurib omalt poolt keskkonnahoidlike hangete parimaid praktikaid, et kriteeriumid oleksid arusaadavad, realistlikud ja teos- tatavad.

Tarmo Trei: Praegu ei ole aga Eestis ka arvestatavat kolmandat osa- list, kes kinnitaks, et mingi konkreetne EPDde kalkulaator on nõuete- kohane. Meil puudub sõltumatu institutsioon, kes kinnitaks, kas genereeritud EPD on nõuete kohane. Üheks lahenduseks asfaldiga seotud valdkonna jaoks oleks Norras kasutatava kalkulaatori üle võtmine – nii on toiminud näiteks Taani, Norra ja Rootsi, kes on Norra kalkulaatorit kohandanud ja üritavad seda kasutusele võtta. On hea kasutada ära naabrite kogemust, sest Eesti on väike riik ja ei ole põhjust niigi vähest ressurssi raisata sellele, et töötada välja lahendusi, mis on juba olemas. Selle asemel peame püüdma ühiselt edasi liikuda sammudega, mis on tõhusad ja millel on väärtus. Milliseid ettevalmistusi on vaja teha? Tarmo Trei: Meil seisab ees suur töö: on vaja luua eelpool mainitud materjalide EPDde andmebaas. Nimelt küsitakse hankedokumenti- des ka seda, milline on kasutatavate toodete keskkonnajalajälg – sellist kalkulaatorit Eestis praegu ei ole, küll aga on erinevate toodete keskkonnajalajälje arvutamise kalkulaator välja töötatud soomlas- tel ja saame nende infot esialgu põhjana kasutada. Süsteem on lihtne – kellel on pakkumises esitatud kõige väiksem keskkonnajalajälg, selle pakkumishind on fikseeritud, teiste pakku- jate hinda korrigeeritakse kehtestatud valemi põhjal. Tõnis Tagger: Projektide ettevalmistuse käigus tuleb hinnata ka tee remondi ja ehituse keskkonnajalajälge. Keskkonnahoidlikes pro- jektides hinnatakse lisaks ehituse CO ka 50 aasta ekspluatatsiooni- 2 perioodi remontide CO. On oluline, et hakkaksime seda tegema 2 ehitussektoris laiemalt – mitte vaid Transpordiamet ei mõõda, vaid seda teevad ka materjalide tootjad ja teised hankijad. Lisaks asfal- dile on olulisteks saasteallikateks betoon, teras ja materjalide massveod. Seega tuleks liikuda suunas, et ehitamisel saasteallikast keskkonda paisatava aine hulk oleks hinnatud ka Rail Balticu, kohalike omavalitsuste ja Riigi Kinnisvara ASi suurematel projekti- del. Turuosaliste koostöös on võimalik saavutada mastaabiefekti väiksema keskkonnajalajäljega materjalidele, tehnoloogiale ja masinatele üleminekul.

72

TEEJUHT / NR 8

Powered by