MAA
AJALUGU Järelveetavast hobulumesahast ripp-puisturiteni
Andres Seene , Eesti Maanteemuuseumi teadur
Peedist pesumasin 024. aasta aprillis stardib Tartu Euroopa kultuuripealinna 2 egiidi all kolme muuseumi – Tartu Linnamuuseumi, Eesti Põllumajandusmuuseumi ja Eesti Maanteemuuseumi – ühisnäitus „Peedist pesumasin“, mis räägib sovetiaja inimeste ellujäämispraktikatest, isetegemisest ja leidlikkusest. Eesti Maan- teemuuseumi näitus tegeleb tollaste inimeste liikumisvõimalustega, aga ka leiutamisega töökohal ehk tutvustab tänaseks unustatud teedevalitsuste töökodade leidlikke meistreid-ratsionaliseerijaid ja nende loodud masinaid. Et talvehooaeg on alanud, siis võtame see- kord vaatluse alla tollal loodud ja kasutatud maanteede talihoolde seadmed ja masinad. Kui Teejuhi lugejail on põnevaid fotosid, jooniseid vm materjale, mis kajastavad teehooldemasinate ajalugu Eestis, siis kutsume lahkelt üles neid materjale maanteemuuseumiga jagama. Libedus ei hüüa tulles Saaremaa teedemehe Ilmar Sireli (1923–2003) meenutuste kohaselt jäid kuni 1965. aastani talvised avariid enamasti autojuhi enese süüks, kes ei valinud teeoludele sobivat kiirust. Sellest ajast alates hakkasid järjest enam süüdlasteks jääma teedemehed, kui teelõik polnud liivatatud või soola-liivaga paljaks sulatatud. Sireli andmeil võeti soola-liiva 5–8% segu Eestis kasutusele mustkattelt jäite sulatamiseks 1967. aastal. Samal aastal alustati ka Eesti
Eesti territooriumil kestab talv 4–5 kuud. Lumikate tekib paljude aastate keskmiste andmete põhjal novembrikuu 5. ja 25. kuupäeva vahemikus. Üldreegli- na tuleb kõige esmalt lumi maha Kirde- ja Kagu-Eestis. Kõige kauem näeb musta maad Saaremaa lääne- ranniku kitsal ribal. Lumikatte tekkimise kuupäevad kõiguvad üksikutel aastatel ligi kuu aja piires. Vaata- mata Eesti väikesele pindalale võib lumikatte tekki- mise ja kadumise aegades, lumikatte paksuses, tuis- kude esinemise sageduses jm näha erinevusi, mis tingivad ka lumetõrje töö erinevusi peamiselt selle kestuses ja intensiivsuses. Lumetõrjetöö õigeaegsuse põhiliseks tagatiseks on patrullteenistus, kelle ülesan- deks on lumesaju või tuisu ajal antud teelõigul teekatet lumevabana hoida.
A. Lass ja J. Sõrmus. Lumetõrje mehhaniseerimise küsimusi, 1971.
84
TEEJUHT / NR 8
Powered by FlippingBook