Talveoludega mittearvestamisest tekkinud liiklusõnnetus 1960. aastatest.
Foto: Eesti Maanteemuuseum
Foto: Andres Seene
Raadio kaudu teede seisundi ja läbitavuse kohta teadete edastamist. Libedal teel kraaviläinud auto eest vastutas nüüd teemeister, kui ta polnud õigeaegselt vastavalt graafikule puistureid välja saatnud. Ohtliku olukorra õigeaegseks avastamiseks hakati nõudma ööpäevaringset valvet. Tollal puudusid tehnilised seadmed, millega saanuks määrata täpsemalt tee libeduse astet. Jalaga tee libedust proovides andsid teemeister, autojuht ja liiklusinspektor sageli erinevaid hinnanguid. Tänastest haardeteguri mõõtjatest ei osatud tollal ilmselt veel unistadagi. Oludes, kus kõigest oli puudus, tuli leida sobivad tehnilised lahendused kohtadel oma jõududega. Lumeväravad 1930. aastatel kasutati nn passiivse lumetõrje vahendina lumeväravaid. Sõjajärgsetel aastatel nende kasutus veelgi kasvas koos teeäärtesse istu- tatavate lumetõrjehekkide rajamisega. 1950. ja 1960. aastate algul istu- tati peateede äärde väga palju lumetõrjehekke. 1970. aastatel hakkasid erinevad ametkonnad nõudma nende likvideerimist, mida aga täideti osaliselt. Üheks põhjuseks oli nüüd kasvanud autoliiklusele tekkinud ohu- tuse aspekt. Kunagi istutatud teeäärsetest hekkidest ja alleedest leiab tähelepanelik liikleja jälgi veel tänapäevalgi. Lumeväravate talvine hangedele tõstmine, aga ka muul ajal kokku kogu- mine ja ladustamine kujunes mahukaks tööks, mis pälvis ka ratsionalisee- rijate tähelepanu. Paide keskremonditöökojas konstrueeriti 1950. aastate algul Arnold Volbergi (1900–1967) eestvõttel lumeväravate asemel kokkukeritav lumekaitseaed. Selle valmistamine osutus siiski liiga töömahukaks ja kalliks, mistõttu tuli selle realiseerimisest loobuda. Esialgu valmistati lumeväravate hoiualused täielikult puidust. Aluste maasse löödud tugipostid kippusid kiiresti mädanema, mistõttu hakkasid Paide teedevalitsuse ratsionaliseerijad neid 1960. aastate alguses asen- dama väikeste raudbetoonist alustugedega. See lahendus leidis järgimist peagi ka mujal vabariigis.
Lumeväravad betoonalustel Eesti Maanteemuuseumis.
Joonis: Eesti Maanteemuuseum
Lumevärava joonis 1955. aastast.
85
TEEJUHT / NR 8
Powered by FlippingBook